Færre flytyper og færre afdelinger hos Cimber Sterling

Ukrainsk-kontrollerede Mansvell Enterprises vil fremover kun have to flytyper hos Cimber Sterling og de øvrige nordiske selskaber i gruppen. Der vil blive færre afdelinger og Cimber Sterlings ledelse og hovedkontor samles i København.

Selv om Cimber Sterlings strategi-meddelelse kan virke en smule underspillet ved at bruge ord som “strategisk kurs“ og “strategisk retning“, ligger der mange beslutninger gemt i den selskabsmeddelelse, der blev offentliggjort onsdag.

Først og fremmest har Cimber Sterling sammen medde øvrige Mansvell-selskaber taget beslutning om fremover kun at anvendeto flytyper.

Derbliver tale om ATR72 turboprop-fly med plads til 66 passagerer samt regionale jetfly med plads 70-80 sæder.Til sidstnævnte er der to producenter af vælge imellem, henholdsvis brasilianske Embraer samt canadiske Bombardier.

“Vore ejere har besluttet en ny strategi, som vi bakker op om. Viønsker at strømline forretningen og vil derfor fremover kun have to flytyper iden samlede flåde hos de nordiske Mansvell-selskaber,“ siger CEO Jan Palmér fra Cimber Sterling til CHECK-IN.dk.

Han påpeger dog, at det er en forandringsproces, der forventes at tage op til to år, inden den er gennemført.

Herudover er Mansvell-selskaberneundervejs med at skabe en fælles kommerciel platform. Det hele skal styres fra en kommerciel afdeling i København, som Jacob Krogsgaard angiveligtventes at få ansvaret for.Herudover samlesCimber-ledelsen også i København.

“Skyways har i dag tre afdelinger i Sverige, mens Cimber Sterling også er repræsenteret flere steder i Danmark. Vi skal fremover samle disse funktioner. Vi vil stadig have afdeling i Sønderborg, men København er det naturlige sted at placere selskabets ledelse,“ siger Jan Palmér.

Derfor forventerCimber-direktøren, at der i den nærmeste fremtid vil være en række medarbejdere fra Sverige og Danmark, der vil få sæde iMansvell-gruppens kommende kommercielle hovedkvarter i København.

Et fællesnordisk selskab

Målet for Mansvell Enterpriseser stadig at skabe et fællesnordisk flyselskab baseret på Skyways Express AB og Cimber Sterling Group A/S.

City Airline AB blev den 1. december slået sammen med Skyways Express AB, men næste fase, der angiveligt er enegentlig fusion af Skyways og Cimber, lader vente på sig. Indtil videre fastholder man to selskaber og to separate Air Operators Certificates, der er licens til at drive kommerciel flytrafik i de respektive lande.

“Naturligvis vil det være mere kost-effektivt at kunne samle produktionen i én forretningsenhed. Men der er blandt andet kollektive aftaler at tage hensyn til hos piloterne, så vi vil stille og roligt arbejde på at finde en løsning, der tilgodeser alle medarbejdergrupper i de respektive selskaber,“ siger Jan Palmér.

Dermed indikereres der også, at det er piloterne, der umiddelbart blokerer for en hurtigere rationaliseringsproces ved sammenlægningen af de to selskaber. I mellemtiden fosser pengene ud af det danskbaserede flyselskab.

Finansiel opbakning

Selvom egenkapitalen stort set er tabt og Cimber Sterling måse i øjenene, at selskabets primære driftsresultat kommer til at nærme sig et minus på mellem 160 og 200 millioner kroner ved afslutningen af regnskabet i slutningen af april måned, er opbakningen fra Mansvell Enterprises stadig til stede.

Cimber Sterlings ledelse bekræfter da også, at selskabet snart får brug for flere penge.

“Vi vil indenfor de kommende måneder sætte os sammen med vores hovedaktionærfor at drøfte den fremtidige kapitalisering af selskabet,“ fortæller Jan Palmér.

Hanbekræfter dog samtidig, at likviditeten i selskabet er sikret gennem lånetilsagn og kreditter fra blandt andet hovedaktionæren.

“Vore ejere er meget engagerede i at sikre selskabets fortsatte finansiering,“ fastslår Cimber-direktøren.

Samme opbakning er der tilsyneladende ikke fra Cimber Sterlings mere end 4.000 småaktionærer. Aktionærerne kvitterede i forhold til den nye strategi ved onsdagat sende aktiekursen ned med 6,02 procent til kurs1,25.