(Foto: Norwegian | PR)

Faldende overskud hos Norwegian

Norwegian-koncernens overskud før skat faldt med 11 procent i andet kvartal til lidt mere end 300 millioner kroner. Efter første halvår har koncernen et samlet underskud før skat på godt 275 millioner kroner.

I lighed med flere andre flyselskaber har indtjeningen været under pres i andet kvartal hos Norwegian, da toppen af efterspørgslen er aftagende, hvorfor det har været nødvendigt at stimulere markedet med lavere billetpriser.

Det er konklusionen i forbindelse med præsentationen af Norwegian-koncernens kvartalsrapport for andet kvartal af 2024, der samtidig også markerer halvårsresultatet.

Omsætningen steg i kvartalet med hele 36 procent – primært som følge af integrationen af Widerøe – til mere ned 9,3 milliarder norske kroner, hvilker er lige i underkanten af 6,0 milliarder danske kroner.

Til gengæld faldt overskuddet før skat med 11 procent fra 538.0 til 477,1 millioner norske kroner (305 millioner danske kroner).

”Vi har leveret solidt driftsmæssigt i andet kvartal, ligesom vi har øget kapaciteten frem mod sommersæsonen. Jeg er også glad for, at Norwegian i maj endnu en gang blev kåret til Europas mest punktlige flyselskab. Videre har både Norwegian og Widerøe stærk passagervækst,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.

Driftsresultatet (EBIT) før finansielle omkostninger og skat blev på 593 millioner norske kroner, og Norwegian leverede 391 millioner af disse, mens Widerøes bidrag var 202 millioner norske kroner.

Faldende belægning hos Norwegian
Resultatet er skabt på baggrund af, at Widerøe i januar blev en del af koncernen, og af samlet 7,3 millioner passagerer står det norske regionale flyselskab for godt en million af disse.

Passagerstigningen hos Norwegian var på 680.000, mens Widerøe i første kvartal havde 122.000 flere passagerer i flyene. 

Andet kvartal var især præget af stor kapacitetsøgning hos Norwegian, hvor antallet af udbudte passagersædekilometer steg med 19 procent, men da efterspørgslen i markedet var svagere end forventet, betød det et fald i belægningen på 2,0 procentpoint fra 84,4 i andet kvartal i 2023 til 82,4 i dette års kvartal.

Widerøe oplevede til gengæld en stærk stigning i belægningen med hele fem procentpoint til 70,2 procent.

Aftagende vækst det kommende år
Efter første halvår af 2024 kan Norwegian glæde sig over, at underskuddet før skat i de første seks måneder af året blev seks procent mindre end i første halvår af 2023, hvor selskabet noterede sig et tab på 453,5 millioner norske kroner (290 millioner danske kroner) mod 426,3 (273 millioner danske kroner) i første halvår af 2024.

Den samlede produktion for Norwegian i 2024 forventes at vokse med cirka 12 procent i forhold til året før. Væksten forventes at aftage for det kommende år på grund af flyleveringsforsinkelser fra Boeing. For sommeren 2025 forventes Norwegians flåde at blive øget til over 90 fly, sammenlignet med 86 fly i flåden i dag,” hedder det i kvartalsrapporten.

Som det blev udmeldt den 4. juli, har Norwegian valgt at nedjustere forventningerne til årsresultatet til et EBIT-resultat i spændet mellem 2,1 og 2,6 milliarder norske kroner, eller hvad der svarer til 1,38 til 1,70 milliarder danske kroner.

Heri er indregnet den svagere efterspørgsel i markedet samt en stigning i enhedsomkostningerne. 

 

Relaterede artikler:

Norwegian nedjusterer efter svagt andet kvartal

Øget Norwegian-toplinje gav lille resultateffekt

Norwegian lander rekordhøjt driftsresultat