Finnair mistede 80.000 forretningsrejsende i 1. kvartal

Forretningskunderne er afløst af fritidsrejsende, der betaler en lavere billetpris – og dermed svækker selskabets indtjening.

Det finske luftfartsselskab Finnair kom ud afårets første kvartalmed en omsætningstilbagegang på 10 %, hvilket allerede har sat selskabet på kurs mod et underskud for hele regnskabsåret. Samlet set var passagertrafikken for hele Finnair-gruppen uændret i forhold til samme periode året før. Men det skyldes en fremgang i charterfly-divisionen (Leisure Traffic), mens ruteflydivisionen gik tilbage med knapt 5 %.

Det betyder samtidig, at selskabets gennemsnitlige billetindtægt faldt med 13 % i forhold til samme periode året før. Forretningskunderne er i stort omfang forsvundet fra flyene, hvilket eren af de væsentligste årsager til nedgangen i indtægterne. Og det er ikke kun Business Class-passagerer, der forsvinder fra selskabets statistikker, men også forretningsrejsende, der normalt rejser på økonomiklasse. Ifølge Finnairhar forretningsrejsemarkedet som følge af den globale recessionnået et egentligt kollaps med en samlet nedgang på ca. 30 %

“Der var 80.000 færre forretningsrejsende i vore fly i 1. kvartal i forhold til sidste år. Disse 80.000 forretningsrejsende er erstattet af 80.000 fritidsrejsende, der betaler en væsentlig lavere pris pr. billet,“ siger koncernchef Jukka Hienonen fra Finnair.

Jukka Hienonen

CEO Jukka Hienonen fra Finnair

Selskabet har også været nødsaget til at skære i den udbudte kapacitet med omkring 6 % – og på ruterne til Asien en smule mere. I vinterfartplanen opererede Finnair 55 ugentlige flyvninger fra Helsinki til ti asiatiske destinationer, men eksempelvis er den indiske destination Mumbai fjernet i sommer fartplanen.

Finnair har haft en højtprofileret strategi som det vigtigste knudepunkt i trafikken mellem den nordlige halvkugle og Asien. Da de asiatiske markeder i høj grad er afhængig af udviklingen i verdenshandelen, er markeder som Japan, Kina og Korea også hårdt ramt af den økonomiske krise, men ikke mere end andre markeder lyder vurderingen fra det finske luftfartsselskab.

Ifølge Finnairs koncernchef Jukka Hienonen er deri øjeblikket stigninger i indenrigstrafikken i Kina, og nåropsvinget kommer, forventer Finnair, at Asien være et af de første markeder, hvor man kanregistrere fremgangen. Derfor Finnair prioriterer sin tilstedeværelse på Asien-ruterne meget højt.

Men tilbage stårFinnair sammen enlang række andre virksomheder indenfor luftfartsindustrien meden global recession og et forretningsrejsemarked, der er faldet helt sammen. “Vi skal have forretningskunderne tilbage for igen at skabe balance i forretningen,“ vurderer Jukka Hienonen.