Udfordringerne tårner sig op for Finnair. Det finske flyselskab styrer mod et betydeligt underskud for 2014 på et tidspunkt, hvor markedsforholdene ser meget vanskelige ud.
Finnair styrer mod endnu et stort underskud. Ved udgangen af årets tre første kvartaler er det finske flyselskabs omsætning faldet med 5,9 procent til 1,839 mio. euro.
Den faldende omsætning sætter sit kraftige aftryk på bundlinjen, der på ni måneder i 2014 viser et underskud på 35,4 mio. euro (265 mio. kroner) mod et overskud på 29,4 mio. euro (220 mio kroner) i samme periode året før. Derfor forventer Finnair et “betydeligt tab“ for hele året.
Finnair har ellers skruet på alle de knapper, at det er mulige at skrue på for at få forretningen på ret køl. Men det er tilsyneladende ikke nok i et særdeles udfordrende marked.
Høje brændstofpriser, konkurrenternes succesfulde omkostningsreduktioner, øget konkurrence samt store investeringer i flådefornyelse i de kommende år, er nogle af de udfordringer, som Finnair står foran. Det vil kræve en EBIT-margin på seks procent af omsætningen for at sikre, at selskabet til stadighed kan investere i vækst og forretningsudvikling.
Men en EBIT-margin på minus 1,6 procent for årets første ni måneder tyder på stærk turbulens forude for det finske flyselskab, hvis man ikke formår at få kursen lagt om.
For sent ude med besparelser
Hidtil har Finnair sat mange besparelsesinitiativer i gang. I alt 25 fly opereres af britiske Flybe på vegne af Finnair for at nedbringe omkostningerne.Herudover har Finnair valgt at vende operationerne om på ruterne fra Spanien og USA til Finland, således at det er muligt at beskæftige lokalt personale og derved minimere omkostningerne til flybesætninger. En øvelse som Finnair også går i gang med på selskabets ruter til Hong Kong og Singapore.
Tidligere på året indgik Finnair en aftale med selskabets piloter om omkostningsreduktioner til en værdi af 11 mio. euro, eller godt 82 mio. kroner. Også kabinepersonalet har holdt for, og her er de årlige besparelser løbet op i 18 mio. euro, hvilket svarer til 134 mio. kroner.
Finnair erkender dog selv, at selskabet har været for sent ude med at få skåret i personaleomkostningerne, hvorfor blodrøde tal vil præge selskabets bundlinje for finansåret 2014.
“For at Finnair skal kunne øge selskabets profitabilitet, er det afgørende, at vi kan øge vores enhedsindtægter og føre en stram omkostningskontrol,“ siger selskabets koncernchef Pekka Vauramo i en pressemeddelelse.
Stærkt faldende enhedsindtægter, et svagt hjemmemarked, et stort konkurrencepres, en svag udvikling i cargo-trafikken, ubalance mellem euroen og de asiatiske valutaer samt de høje brændstofpriser er de øjeblikkelige udfordringer. De kommende år vil vise, om de udfordringer er for store til, at Finnair kan bevare sin selvstændighed.