Finnair vil være Nordens førende flyselskab

En ny vision skal senest i år 2020 bringe Finnair i en position som det førende flyselskab i Norden. Herudover ønsker selskabet at være et af de tre største flyselskaber i trafikken mellem Europa og Asien.

De store konsekvenser af askekrisen har ikke fået Finnair til at opgive selskabets ambitiøse fremtidsplaner. I sidste uge offentliggjorde det finske oneworld-selskab en vision, der sigter på, at Finnair skal være det førende nordiske luftfartsselskab i år 2020.

I den vigtige transfer-trafik mellem Asien og Europa ønsker Finnair at blive en af de tre største operatører.

Hjørnestenene i den nye vækststrategi er det voksende marked i Asien, de bedste flyforbindelser og selskabets evne til at operere med et lavt omkostningsniveau. Succesfaktorerne nævnes som kvalitet, innovation og kreativitet.

“Nummer ét i de nordiske lande betyder for os, at vi flyver meresamt mere profitabelt end vore konkurrenter, og at vi er de bedste, hvad angår kvaliteten,“ udtaler Finnairs koncernchef Mika Vehviläinen.

Han forklarer, at alle kunder er vigtige for Finnair, men at den primære målgruppe er forretningsrejsende på rejse mellem Asien og Europa – uanset valg af serviceklasse.

En af styrkerne i konkurrencen med deøvrige europæiskeluftfartsselskaber er selskabets hub i Helsinki Airport.Lufthavnens geografiske beliggenhed og de nye udbyggede servicefaciliteterudgør ifølge Finnair basis for selskabets konkurrencedygtighed.

Finnairs hjemmemarked er i højere grad vokset ind i Skandinavien, hvor selskabets Asien-produkt er blevet særdeles populært. Men også trafikken mellem Indien og Nordamerika via Helsinki er af stor vigtighed for Finnair.

Destinationerne i Asien omfatter Sydkorea (Seoul), Indien (Delhi), Kina (Beijing, Shanghai og Hong Kong), Japan (Tokyo, Osaka og Nagoya) samt Bangkok i Thailand. Konkurrenten SAS har kun tre asiatiske destinationer på rutekortet. Der flyves til Kina (Beijing), Japan (Tokyo) og Thailand (Bangkok).