Finnar tabte 283 millioner i 2. kvartal

Fremgang i passagertal og kabinefaktor forbedrer normalt bundlinjen. Det er også tilfældet for Finnair, men kvartalsregnskabet endte med et tab på over en kvart milliard kroner, især på grund af askeskyen. Indtjeningen er dog i bedring, og omsætningen steg med 11 procent.

Finnair Plc rapporterede omen vækst i trafikken på 3 % i juli 2010 og med endnu større fremgangpå deasiatiske ruter. Fremgang i passagertallene og bedre kabinefaktor forbedrer normalt bundlinjen, og trafiktallene for juli bekræfter den positive tendes, som Finnair har præsenteret med regnskabet for 2. kvartal 2010.

Omsætningen for Finnair i 2. kvartal steg med 11 % til 474 millioner euro eller godt 3.532 millioner danske kroner. Resultatet før skat blev dog et underskud på 38 millioner euro eller 283 millioner kroner.

Trods det betydelige tab er indtjeningeni klar bedring. Størsteparten af underskuddet kan nemlig henføres til ekstraordinære omkostninger i forbindelse med den islandske vulkansky.

Finnair opgiver i regnskabet, at tabene i forbindelse med askeskyen har været på næsten 225 millioner danske kroner. Og renser man tallene for denne ekstraordinære situation, er der en klar forbedring af indtjeningen.

“Øget efterspørgelse, forbedret kabinefaktor og klart forbedretomsætning har bragt profitabiliten tilbage på et positivt spor. Det er samtidig opmuntrende, at pengestrømmen fra driftren atter er positiv. Vi kan naturligvis ikke være tilfredse med et underskud, men tendensen i profitabiliteten er meget opmuntrende,” sigerFinnairs koncernchefMika Vehviläinen.

Den øgede omsætning var en kombination af øget trafik, der steg med 4 % og øget indtægter per solgt billet, hvor RPK (revenue per passenger kilometres) steg med7 %.

Samtidig er indtjeningen forbedret med effektivitetstiltagså enhedsomkostningerne for flydriften faldt med 6,4 % i 2. kvartal 2010.

Koncernchef Mika Vehviläinen ser da også en bedring i markedet, men understreger, at man fortsætter med det spare- og effektivitetsprogram, der skal forbedre indtjeningen med omkring halvanden milliard kroner.

I første halvår 2010 fløj Finnair med 3,5 millioner passagerer, hvilket var en generel stigning på 5 %, mens de asiatiske ruter steg med 13%.Til gengæld faldtchartertrafikken med 30 %.