Finsk luftbro til CPH svækkes

Det SAS-ejede finske luftfartsselskab Blue1 vil i år åbne fem nye ruter til København som en del af strategien om fremover at benytte CPH som hub. Nu må en af ruterne lukke igen, mens en anden holder pause i en månedstid hen over vinteren.

Der var stor glæde i Københavns Lufthavn, da man21. december sidste år fik en tidligjulegave fra Finland.

Gaven kom fra SAS-datterselskabet Blue1, der havde besluttet at satse på København som fremtidigt hub til den europæiske trafik. Hidtil havde mange rejsende fra regionale lufthavne skiftet fly i Helsinki, men fremover ville Blue1 sende finnerne til København for derefter at flyve ud i Europa på et noget større rutenet, end hvad den finske hovedstadslufthavn kunne tilbyde.

Der blev stillet 300.000 nye transferpassagerer til København i udsigt samt nye ruter fra Oulu, Vasaa, Lappeenranta, Kuopiosamt Kittila til København samt fordobling af kapaciteten på eksisterende ruter fra Turku og Tampere til CPH. Helt så godt er det dog ikke gået, idet der ved udgangen af september var kommet 100.000 nye finske passagerer til, hvilket svarer til en vækst på 25 procent i forhold til samme periode året før.

Rute lukkes igen
SAS overtager den 1. november det kommercielle ansvar for flyoperationerne i Finland, hvorefter Blue1 fremover bliver et produktionsselskab for SAS.

Det har allerede ført den første rutelukning med sig. Fra den 3. december vil der ikke længere være flyforbindelse mellem Lappeenranta og København. Ruten, der idagopereres med fire ugentlige afgange, fik således en kort levetid, idet den åbnede 1. juni i år.

Også fra Ivalo til København har Blue1 svært ved at sælge billetter.Ruten skal efter planen åbne den 12. december, men allerede nuer det midlertidigt blevet besluttet at indstille driften i perioden fra den 9. januar til den 3. februar. Her skulle der have været fløjet to gange om ugen.

”Vi var glade for Blue1´s beslutning om at omlægge rutenetværket til CPH,men er der enkelte ruter, der ikke er bæredygtige, synes vi naturligvis, at det er fornuftigt at lukke dem,“ siger pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavn.

Ingen ændring i strategien
Lufthavnens pressechefvurderer dog ikke, at den nylige beslutning om at omdanne Blue1 til et produktionsselskab for SAS vil få indflydelse på den oprindeligestrategi, om at flyve finnerne til det skandinaviske hub i Københavns Lufthavn. Dette bekræftes af SAS.

“Vi har ikkeændret strategi, men fortsætter med at tilbyde vore finske kunder at flyve til europæiske destinationer via København eller Stockholm. Vi mener, atdet er attraktivt for mange kunder, som ser en fordel i tidsforskellen på en time – frem for eksempelavis at flyve via Helsingfors. Årsagen til at vinedlægger Laapeenranta-København er, at ruten ikke har været tilstrækkelig lønsom,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i en kommentar.