Finske Blue1 skal flyve indenrigs i Sverige

Fra den 1. september skal det finske datterselskab i SAS-koncernen Blue1 flyve indenrigs mellem Stockholm og Kalmar. Der skal i første omgang flyves 34 afgange om ugen med indlejede ATR72-200 fly. Satsningen kan åbne nye perspektiver for indenrigsbetjeningen i Danmark.

SAS hartidligere haft en politik om ikke at operere fly med mindre end 70 sæder på selskabets ruter. Men behovet for flere frekvenser på bl.a. indenrigsafgangene i Sverige, har fået selskabet til at indgå i en usædvanligkonstellation med virkning fra 1. september.

SAS vil etablere et samarbejde med det finske datterselskab Blue1, som fremover vil trafikere 34 af 44 ugentlige afgange på ruten mellem Stockholm og Kalmar. Dermed øges antallet af afgange fra de nuværende 32 til i alt 44 ugentlige afgange.

Fremover vil SAS derforkun operere 10 ugentige afgange med en Boeing 737-600, der har en kapacitet på 123 sæder. Resten opereres af Blue 1 med et ATR72-200 turbopropfly med 68 sæder.

“Fra og med den 1. september har vi forbedret tidtabellen og tilpasset kapaciteten for at kunne tilbyde vore kunder et meget bedre lokalt produkt. Det styrker også mulighederne, hvis man skal rejse videre i Sverige eller ud i vderen,“ siger Robin Karmark, der er kommerciel chef i SAS.

For år tilbage var det utænkeligt i forhold til de magtfulde fagforeninger i SAS, at et finsk selskab kunne flyve indenrigs i Sverige eller i Danmark for den sags skyld. Men nu er der åbenbart en mere fleksibel indstilling blandt alle medarbejdergrupper.

Den svenske aftale kan åbne nogle perspektiver for den danske indenrigsflyvning hos SAS. I øjeblikket beflyver selskabet udelukkende ruterne fra København til henholdsvis Aalborg og Århus. SAS råder ikke selv over egnede fly til at betjene ruterne til eksempelvis Karup og Billund.

Men skulle SAS vælge at anvende ‘Blue1-modellen’ på det danske marked med egnede fly, ville det være muligt at øge frekvenserne på både Aalborg og Århus samt skabe overvejelser om genetablering i f.eks. Billund og Karup for at sikre feeder-nettet til København. Det kunne eksempelvis være det norske datterselskab Widerøe, der kunne varetage denne opgave.

SAS er ifølge eget udsagn færdig med at forære markedsandele bort. Derfor er det ikke utænkeligt, at selskabet vil sikre “forsyningskæden“ til selskabets trafikknudepunkter gennem anvendelse af fly og selskaber, der er afstemt til behovene på det enkelte marked.