Flere bestiller SAS-billetter på nettet

Op imod 40 % af alle SAS-flybilletter bliver solgt direkte fra selskabets hjemmeside. Presset øges på rejsebureauerne.

Den teknologiske udvikling og en stram økonomi hos erhvervslivet øger antallet af flybillet-bestillinger direkte hos luftfartsselskaberne. Det viser udviklingen i online-bookingerne hos eksempelvis SAS, hvor 39,6 % af samtlige flypassagerer i maj måned var bestilt online. For kun et år tilbage var den tilsvarende andel 35,2 %, hvilket repræsenterer en stigning på mere end 12 %.

De øgede net-bestillinger bliver primært flyttet fra rejsebureauerne, der er koblet op til de globale GDS-reservationssystemer. De mindre og mellemstore erhvervskunder er ikke længere så loyale overfor virksomhedens rejsebureau, men shopper i større omfang rundt på nettet for at finde de billigste tilbud.

Netop rejsebureauerne forventes at komme under etvist pres i den kommende tid, idet den nuværende globale økonomiske krise har tvunget luftfartsselskaberne til at reducere sine omkostninger – inklusiv distributionsomkostningerne, som rejsebureauerne i et beskedent omfang har været en del af.

På luftfartsselskabernesnetop afholdte årlige kongres i Kuala Lumpur udtalte IATA´s generalsekretær Giovanni Bisignani, at hele værdikæden bliver nødt til at samarbejde for at bringe luftfarten igennem den nuværende krise. I forhold til rejsebureauerne gav IATA-generalsekretæren udtryk for, at tiden ikke kunne skrues tilbage. For at overleve i det globale online rejsemarked, må rejsebureauerne tilpasse services og forretningsmodeller, så der skabes endnu større værdi, som kunderne er villige til at betale for.

Giovanni Bisignani

“Tiden kan ikke skrues tilbage,“ mener Giovanni Bisignani

Rejsebureauerne har allerede holdt for gennem de seneste mere end ti år. Tilbage i 1996 var den gennemsnitlige salgsprovision til rejsebureauerne hos medlemmerne af den europæiske luftfartsorganisation AEA på 7 %, mens den i seneste opgørelse fra AEA er faldet til omkring 1,9 %.

Ser man på luftfartsselskabernes distributionsomkostninger (billetsalg, promotion etc.) udgjorde denne del i 1996 ca. 18 % af luftfartsselskabernes totale operationelle omkostninger. I seneste årsrapport fra AEA er andelen i dag nede på ca. 11,2 %.

SAS fjernede i 2003 salgsprovisionen til rejsebureauerne samtidig med en prisnedsættelse, der delvist skulle kompensere, således at der var plads til en transaktionsafgift mod kunderne.