Cathay Pacific vil være verdens bedste premiumflyselskab, og 35 helt nye Boeing 777-9 skal bidrage til at opfylde denne ambition.
Den amerikanske flyproducent Boeing Commercial Airplanes er stadig i gang med at teste de første eksemplarer af langdistanceflyet 777-9, der efter mange års forsinkelse ventes at ramme markedet i slutningen af 2026.
Selvom flyet endnu ikke er blevet endeligt certificeret og leveret til den første kunde, har Hong Kong-selskabet Cathay Pacific valgt at bestille yderligere 14 eksemplarer af flyet, så ordrebogen kommer op på 35 eksemplarer.
“Vi planlægger at udvide og forny vores flåde med de ekstra 777-9-fly, hvilket gør det muligt for os at fortsætte vores historie med at forbinde verden med vores knudepunkt i Hong Kong,” siger Ronald Lam, koncernchef for Cathay Group.
Rent konkret går Cathay Pacific efter at blive verdens bedste premiumflyselskab, og her er man af den opfattelse, at Boeing 777-9 har nogle funktioner, der kan bidrage til at opfylde disse ambitioner.
Mange år med Boeing 777
Gennem de seneste 30 år har Cathay Pacific benyttet fly af typen Boeing 777 til at skabe væksten i rutenetværket, og den kommende version vil bidrage til at reducere driftsomkostningerne og modernisere passager- og fragtflåden på de lange og ultra-lange ruter.
I dag råder Hong Kong-selskabet over 52 Boeing 777-fly med en gennemsnitsalder på 16,5 år. I alt 17 af disse er 777-300, mens 35 er den langtrækkende version under navnet 777-300ER. Tidligere har der også været 777-200 i flåden.
Boeing 777-9 får en rækkevidde på 13.510 kilometer, hvilket vil gøre det muligt at flyve nonstop fra Hong Kong på globale langdistanceruter over hele verden, og indtil videre har Boeing modtaget ordrer på flere end 550 fly af denne type.
“Vi er stolte af at støtte Cathay Pacifics fortsatte lederskab som et af verdens førende flyselskaber og introducere 777-9 som deres fremtidige flagskibsfly,” lyder det fra Brad McMullen, der er Boeings direktør for kommercielt salg og marketing.
Relaterede artikler:
Boeing har genoptaget 777X-testprogrammet