Efter at have suspenderet testflyvningerne med 777X i august sidste år som følge af revner i en komponent til ophæng af motorerne har Boeing nu genoptaget arbejdet med at få certificeret flytypen.
Boeing har haft masser af udfordringer igennem flere år, og ét af disse er certificeringen af 777X.
Flytypen har været flere år forsinket og i august sidste år opstod så et nyt problem, der tvang den amerikanske flyproducent til at stille alle tre testfly på jorden i en ubestemt periode.
Fem måneder senere har Boeing så genoptaget 777X-testprogrammet, hvilket skete 16. januar 2025. Det skriver nyhedsbureauet Reuters. Her foretog 777-9-testflyet med registrering N779XY – og betegnelsen WH003 – en flyvning fra Boeing Field i Seattle til Moses Lake – og retur. Tre dage senere var flyet igen i luften fra Boeing Field i et par timer.
”Vi fortsætter med at udføre et strengt testprogram for at demonstrere sikkerheden, ydeevnen og pålideligheden af 777-9,” lød det fra Boeing efter den første testflyvning efter genoptagelsen af testflyvningerne.
Problemer med alle tre testfly
Boeing suspenderede 777X-testprogrammet i august sidste år, efter ansatte fandt en revne i 777-9-testflyet i kølvandet på en testflyvning fra Hawaii. På daværende tidspunkt havde der kun været fem uger med certificerings-testflyvninger, der i sidste ende skal munde ud i en endelig certificering af flyet.
De Boeing-ansatte opdagede nemlig, at der var revner i et af de såkaldte thrust links, hvilket er et af de kritiske punkter, hvor motoren er fastgjort til vingen. Senere viste det sig via inspektioner, at der var et lignende problem på de to andre testfly, som Boeing benytter sig af i testprogrammet. Der er tale om flyene med betegnelserne WH001 og WH002.
Til testflyvningerne i 777X-programmet benytter Boeing sig af motorer af typen GE Aerospace GE9X-motorer.
Første levering forsinket i flere år
Boeing 777X er efterfølgeren til Boeing 777, der har været et populært langdistancefly for flyselskaber i hele verden.
Oprindeligt havde den amerikanske flyproducent planlagt efter at levere den første 777X til lanceringskunden Qatar Airways i 2020. Levering af det første eksemplar af den nye 777-9 er sidenhen blevet skubbet til 2026 – efterfulgt af den mindre 777-8 og en fragtversion senere i årtiet.
Blandt øvrige kunder til Boeing 777X er Emirates, Lufthansa, Singapore Airlines og Cathay Pacific. Indtil videre har Boeing ifølge analysevirksomheden Cirium i alt 481 777X-ordrer – herunder 170 flybestillinger fra Emirates og 60 fra Qatar Airways.
Relaterede artikler:
Slår revner: Boeing indstiller 777X-prøveflyvninger