Første flyvning med Boeing 777X den 25. januar 2020. (Foto: Boeing | PR)

Boeing 777X i luften i tredje forsøg

Der måtte tre forsøg til, før det lørdag lykkedes for Boeing at sende første 777X-fly på vingerne. Flyet ventes i kommerciel drift i 2021.

Den hårdt plagede amerikanske flyproducent Boeing Commercial Airplanes har om nogen brug for en succesoplevelse. MAX-programmet har været en katastrofe, og Dreamlinerne har været udfordret af først brand i lithiumbatterier og sidenhen motorproblemer, hvorfor det er tvingende nødvendigt, at 777X kan give et tiltrængt rygstød.

Testflyvningen af den første 777X skulle have fundet sted allerede sidste efterår, men problemer med en lastluge, der blev blæst ud under en trykbelastningstest, medførte en udsættelse.

Boeing havde oprindeligt annonceret, at første flyvning skulle finde sted i torsdags, men på grund af dårligt vejr, blev flyvningen skubbet til dagen efter. Fredag prøvede man igen, og hele verdenspressen samt testflyet WH001 ventede i to timer, før man atter måtte opgive på grund af for kraftig vind.

Lørdag lykkedes det dog at få første 777X på vingerne, hvorefter topledelsen samt ingeniørerne på fabrikken i Everett kunne ånde lettede op.

Næsten fire timer i luften
Flere tusinde tilskuere var samlet ved Paine Field-lufthavnen – også kendt som Snohomish County Airport – for at overvære den historiske flyvning.

En flyvning, der varede tre timer og 51 minutter, før WH001 og dets følgefly atter kunne vende tilbage efter en rundtur over staten Washington.

“Vores Boeing-team har taget det mest succesrige twin-aisle jetfly gennem tidene og gjort det endnu mere effektivt, mere præstationsdygtigt og mere komfortabelt for alle,” sagde Stan Deal, koncernchef for Boeing Commercial Airplanes, efter testflyvningen. “Den første flyvning med 777X er en hyldest til alle de år med hårdt arbejde og dedikation fra vores kolleger, vores leverandører og vores samarbejdspartnere i staten Washington og over hele kloden.”

Ifølge Boeing vil den kommende udgave af langdistanceflyet, der i den nuværende udgave er bygget i 1.627 eksemplarer, forbruge 10 procent mindre brændstof og generelt være 10 procent billigere i drift end forgængeren.

150 fly til Emirates
Boeing 777X kommer i to udgaver, henholdsvis 777-8 til 384 passagerer samt 777-9 til 426 passagerer – begge i en to klasses konfiguration.

Indtil videre har Boeing fået lidt mere end 340 ordrer på det kommende langdistancefly, hvoraf Emirates, der er global lanceringskunde, alene har tegnet sig for 150 eksemplarer og Qatar Airways for 60. Selskaber som ANA, British Airways, Cathay Pacific, Etihad Airways, Lufthansa og Singapore Airlines har også bestilt 777X´eren.

Største passagerfly hos Boeing
Flyet bliver det største passagerfly i Boeings produktion. Men sin længde på 76,7 meter (777-9) er flyet en smule længere end 747-8, og vingespændet er på hele 71,8 meter, når den yderste del af vingerne er foldet ud og 64,8 meter i sammenklappelig stand. Til sammenligning er vingespændet på 747-8 på 68,4 meter.

Også på rækkevidden vil 777X få suveræne egenskaber. 777-8 vil kunne flyve hele 16.170 kilometer, mens 777-9 får en rækkevidde på 13.500 kilometer. Boeing 747-8 har en rækkevidde på 14.310 kilometer.

 

Relaterede artikler:

Ordrebøgerne for Boeing 777X bliver tyndere

Boeing 777X dumper belastningstest

Boeing udskyder 777X jomfruflyvning