Det danske charterflyselskab Jet Time får i december endnu et Boeing 737-700 fly i flåden, mens et Boeing 737-300 leveres i januar måned. Dermed kommer selskabet i 2012 til at beskæftige i alt 10 Boeing-737 jetfly.
Siden etableringen i foråret 2006 har der været konstantfremgang for det danske charterflyselskab Jet Time.
Nu står selskabet foran en udvidelse af flåden med to Boeing 737-fly, således at der i 2012 vil være i alt 10 fly i drift hos selskabet.
Det første af de to fly leveres i december måned. Det er etfly af typen Boeing 737-700, der oprindeligt blev leveret under registreringen OY-MRJ til Maersk Air i marts måned 2001.
Fra september 2005 og frem til konkursen i 2008 har flyet været beskæftiget hos Sterling Airlines. Herefter blev det leaset af Tunisair, der videreudlejede dettil Mauritania Airways, som var et joint-venture mellen en mauritansk forretningsmand, den mauritanske regering og Tunisair.
Mauritania Airways måtte dogophøre alle operationer den 23. december 2010, da selskabet var kommet på EU´s sorte liste.Det skete få måneder efter, at selskabet totalskadede søsterflyet – der oprindeligt var leveret til Maersk Air som OY-MRI -efter at flyet gled af banen under landing i Conakry i den vestafrikanske republik Guinea.
Jet Time´s kommende Boeing 737-700fly skal efter levering fra Tunisair gennem et C-check i Shannon i Irland, inden det leveres i løbet af næste måned.
Bedre kapacitetsudnyttelse vedfragtflyvning
I januar måned næste år får Jet Time tillige endnu et Boeing 737-300 QC (quick change) fly i flåden. Flyet kan ændres fra passagerversion til fragtfly, således at der sammenlagt kan løftes 16 tons fragt i flyets normale lastrum og den store kabine.
Jet Time beskæftiger i forvejen som det eneste luftfartsselskab i Skandinavien et tilsvarende QC-fly. Her har en af de store kunder været det belgiske selskab TNT Express.
Chartertrafikken er sæsonpræget med størst aktivitet i sommerhalvåret, hvor alle fly kan anvendes i en ren passager-konfiguration, mens QC-flyene fremover vil kunne anvendes til fragtopgaver, når der ikke er den samme store efterspørgsel efter charterflyvning i vinterhalvåret.
“Vi har flere fragtopgaver end forventet. Herudover er det vigtigt at have et andet ben at stå på udover den rene charterforretning,“ forklarer administrerende direktør Klaus Ren fra Jet Time om baggrunden for at erhverve endnu et QC-fly.
Jet Time forventes indenfor de kommende par uger at offentliggøre årsregnskabet 2010/11, der er afsluttet den 31. august. I 2009/10 kunne Jet Time præstere et nettooverskud på 5,8 millioner kroner.