Finger C i Københavns Lufthavn. (Foto: Dragør Luftfoto)

Flere forsinkede afgange end ankomster i CPH

Man skulle tro, at der var større risiko for at blive forsinket ved flyvninger fra andre lufthavne til CPH, end når flyrejsen starter i den danske hovedstadslufthavn. Men statistikkerne viser det modsatte.

Europas mest punktlige flyselskab hedder SAS. Da det skandinaviske luftfartsselskab har hovedbaseog er den største operatør i Københavns Lufthavn, er det det også naturligt, at CPH kan bryste sig af høje punktlighedstal.

Men ser man tallene efter i sømmene, viser der sig en kedelig tendens. Flyene er oftere forsinket ved afrejsen fra Københavns Lufthavn end ved ankomsten.

I de seneste tre måneder fra marts til og med udgangen af maj måned var 27.393 flyafgange ud af i alt 30.667 rettidige, hvilket giver en punktlighed på 89,3 procent.

Men punktligheden er større for ankommende fly til CPH. Her var der i de seneste tre måneder 30.652 operationer, hvoraf 27.629 var rettidige. Det svarer til en punktlighed på 90,1 procent.

Tendensen var den samme, men dog mindre markant for hele sidste år. Her var punktligheden for det samlede kalenderår 2011 blot 86,0 procent på afgange og 86,2 procent på ankomster ud af samlet lidt mere end 123.000 operationer.

Ansvar for forsinkelser hos flyselskaber
Hos Københavns Lufthavn melder man hus forbi i forhold til årsagen til forsinkelserne. Blot 209 ud af det samlede antal forsinkelser svarende til 3.274kan ledes tilbage til forhold, der kan tilskrives lufthavnen.

“Langt hovedparten af forsinkelserne er forårsaget af handlingselskaberne og flyselskaberne,“ mener pressechef Søren Hedegaard Nielsen fra Københavns Lufthavne A/S.

Den største operatør SAS, der også har eget handlingselskab i Københavns Lufthavn, giver CPH ret et langt stykke hen ad vejen. Her siger punktlighedsgeneral i SAS, Per V. Schrøder: “Omkring 80 procent af alle forsinkelser ejer vi selv. Vi skal styre efter at komme afsted til tiden og alt det, som vi selv kan påvirke.“

Punklighedsgeneralen er dog ikke enig i, at årsagen alene ligger hos flyselskaberne. Han peger på det forhold, at mange fly i Københavns Lufthavn ofte skal vente på at få ‘push-back’, selvom det er klar til afgang.

“Københavns Lufthavn er bygget i etaper ligesom Heathrow Airport. Det begrænser manøvrearealerne og giver eksempelvis udfordringer i forbindelse med ‘push-back’,“ siger Per V. Schrøder.

Han peger samtidig på, at lufthavnene i München og Oslo er gode eksempler på det modsatte. Netop Oslo-Gardermoen har da også en punktlighed på afgangene, der er mere end to procentpoint støre end ankomsterne, hvilket er stikmodsat af CPH. Heruodver har den norske hovedstadslufthavn også en marginalt bedre punktlighed end CPH på afgangene i de seneste tre måneder på trods af forstyrrelser i marts på grund af vintervejret.

Vinder tid undervejs
Punktlighedsgeneral PerV. Schrøderfra SAS, der selv er flykaptajn på Airbus A321, forklarer, at ankommende flyvninger til Københavns Lufthavn generelt ligger et procentpoint højere and afgangene.

Det skyldes, at man på mange flyvninger har muligheder for at indhente forsinkelser undervejs ved at give lidt ekstra gas.

“Hvis vi har 200 passagerer ombord, der skal videre ud i verden med forholdsvis korte connection-tider, kan det ofte betale sig at bruge 2 tons brændstof mere i stedet for, at vort personale skal ombooke 100 kunder i lufthavnen.“

Men ved flyvninger under en times varighed er der en intern regel om, at der ikke gives ekstra gas. Her vil udbyttet ved at sætte farten op og bruge mere brændstof være ringe, idet tidsgevinsten er for lille.

Øjeblikkelige udfordringer i CPH ligger dog i ombygningen af finger C, hvilket betyder adgang til færre gates. Ombygningen giver yderligere forsinkelser, mener Per V. Schrøder.

Læs også:

Derfor bliver dit fly forsinket