I det kommende vintertrafikprogram vil der kun være 11 ugentlige afgange med Norwegians langdistancefly fra København.
Københavns Lufthavn er i dag Nordens største lufthavn efter i mange år at have haft en betydningsfuld rolle som det store trafikknudepunkt hos SAS. Det har i mange år væreet langdistanceruterne, der har drevet trafikvæksten, og her halter det en smule for CPH at holde fast i positionen.
SAS har eksempelvis åbnet nye ruter fra Stockholm til Hong Kong og Los Angeles, mens CPH senere på året må deles med Oslo Lufthavn om en ny rute til Miami. Nu har Norwegian også fået øje på vækstmulighederne i de to andre skandinaviske storlufthavne. Således vil det norske lavprisflyselskab i det kommende vintertrafikprogram have et større sædeudbud på langdistanceruterne fra Stockholm og Oslo i forhold til København.
Tidligere havde Norwegian fordelt langdistanceruterne ligeligt mellem Stockholm, Oslo og København, men det ændrer sig i vinteren 2016/17. Her vil Norwegian udbyde 18 ugentlige afgange fra Stockholm, 15 fra Oslo og blot 11 fra København. Dermed må den danske hovedstadslufthavn se sig overhalet af de skandinaviske konkurrenter.
Antal ugentlige frekvenser vinter 2016/17
London | Stockholm | Oslo | København | Paris | |
New York-JFK | 7 | 4 | 4 | 3 | 3 |
Los Angeles | 5 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Oakland | 3 | 3 | 0 | 0 | 0 |
Las Vegas | 2 | 1 | 1 | 1 | 0 |
San Juan | 2 | 1 | 2 | 1* | 0 |
Boston | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fort Lauderdale | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Orlando | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Bangkok | 0 | 4 | 3 | 2 | 0 |
27 | 18 | 15 | 11 | 7 |
* samflyves med St. Croix
Vælger mest fordelagtige lufthavne
Norwegian råder i dag over otte Boeing 787-8 Dreamlinere samt to eksemplarer af den noget større Boeing 787-9. Inden årets udgang vil antallet være øget til 12 Dreamlinere, når endnu to 787-9´ere leveres til nordmændene. Med den store satsning i London Gatwick Airport samt åbningen af de nye ruter fra Paris-CDG, har det været nødvendigt at lave en benhård prioritering af kapaciteten.
“Der er flere faktorer, der gør sig gældende, når vi skal beslutte, hvor vi lægger nye ruter eller øger antallet af frekvenser på eksisterende. Vi ser blandt andet på passagergrundlag, efterspørgsel, konkurrencesituationen i lufthavnen og dennes takster. Derudover har lufthavnens og nærområdets velvilje til bidrag af en eventuel ruteopstart også betydning. Vi har det antal Dreamlinere, vi har, og de placeres, hvor vi vurderer, det vil være mest fordelagtigt,” siger informationschef Daniel Kirchhoff fra Norwegian i Danmark til CHECK-IN.dk.
Det kunne således tyde på, at Norwegian vurderer, at markedsmulighederne samt vilkår og takster fra lufthavnene i Stockholm og Oslo er en smule bedre end i København. Det får dog ikke Norwegian til at vende ryggen til CPH, men den danske hovedstadslufthavn skal tilsyneladende tilbyde de rette vilkår for at få andel i den fremtidige vækst.
“København er et vigtigt udgangspunkt for os på langdistanceruterne, og danskerne er vilde med vores kvalitetsflyvninger til lavpris. Inden for bare fire år vil vi have 42 Boeing 787 Dreamlinere, og det betyder, at vi, under de rette forudsætninger, vil komme til at åbne mange nye ruter til kontinenter og destinationer, som i dag er uservicerede fra København,” lyder det fra informationschefen.
CPH: Vi vil lægge os i selen
Københavns Lufthavn har tidligere været oppe på ni langdistanceruter med Norwegian. Nu er der blot syv ruter, idet ruterne til Boston og Orlando er blevet lukket.
Derfor må lufthavnen også erkende, at der skal arbejdes hårdt for at gøre sig fortjent til Norwegians fremtidige langdistanceruter, selvom CPH lige nu ynder at fortælle historien om den Ryanair-skabte vækst, som lufthavnen har været en del af igennem de seneste 12 måneder
“Københavns Lufthavn er generelt rigtig godt forbundet til de nævnte destinationer, hvor der til de fleste af dem er flere selskaber at vælge imellem og mange afgange. Det giver et godt udvalg for passagererne, der let kan finde et selskab og en afgang, der passer deres behov. Vi er en af de europæiske lufthavne, der har haft den allerhøjeste vækst i det første halvår af i år, og det vidner i vores øjne om, at vi står stærkt, når flyselskaber skal åbne nye ruter. Det er klart, at vi gerne ser, at et selskab som Norwegian lægger endnu flere ruter og afgange hos os, og vi arbejder tæt sammen med dem, ligesom vi lægger os i selen for at Københavns Lufthavn også i fremtiden er en attraktiv lufthavn for Norwegian at beflyve,” siger pressechef Kasper Hyllested fra Københavns Lufthavn.
Relaterede artikler:
Norwegian lukker Boston-ruter fra Skandinavien
Norwegian-premiere mellem Paris og USA