Air France- KLM Group. Arkivfoto.

Flere passagerer med Air France-KLM i juli

Efter et skuffende kvartalsregnskab kunne Air France-KLM præsentere pæn fremgang for trafiktallene i juli. Antallet af passagerer steg hurtigere end sædekapaciteten og dermed forbedrede Air France-KLM sin kabinefaktor. Ikke mindst de europæiske ruter viste fremgang.

Flere flysæder, men endnu flere passsagerer og dermed en stigende belægningsprocent. Det er essensen af de juli-trafiktal som det fransk-hollandske Air France-KLM netop har offentligjort.

Antallet af passagerer steg således med 6,9 % mens sædekapaciteten steg 5,4 %. Med andre ord indsatte Air France-KLM flere flysæder på sit netværk, men samtidig var selskabet i stand til at tiltrække endnu flere passagerer.

Samlet set steg belægningsprocenten som udtrykt ved kabinefaktoren med 1,2 %-point til 87,3 %.

Sammenlagt fløj 7.285.000 passagerer med Air France-KLM i juli 2011 mod 6.874.000 passagerer i samme måned i 2010. Væksten på 6,0 %kom ikke mindst fra trafikken på USA og Asien, hvor væksten var på 8-9 %.

Til gengæld var ruterne til Afrika og Mellemøsten fortsat påvirket af urolighederne der. Antallet af passagerer faldt med over 4 % og dermed en anelse hurtigere end Air France-KLM kunne nå at reducere sin kapacitet.

Af de positive forhold fremhæves til gengæld de europæiske ruter, hvor man øgede kapaciteten med 3,8 % men fik 7,2 % flere passagerer ombord. Dermed steg kabinefaktoren med næsten 3 % til 82,0 %. Ledelsen betegner det europæiske marked som “dynamisk“ og høstede altså fordelene af fremgangen.

For selskabets fragtaktiviteter faldt mængderne til gengæld med næsten 3 %

I forrige uge udsendte Air France-KLM et regnskab for 2. kvartal 2011 med et underskud efter skat på næsten halvanden milliard kroner.Til sammenligning var resultatet i 2. kvartal 2010 et overskud på næsten 5,5 milliarder kroner.

Det var især stigende brændstofomkostningerne og direkte tab i kølvandet på urolighederne i Nordafrika og Mellemøsten samt jordskælvet i Japan, der var årsagen til det utilfredsstillende kvartalsregnskab.Omsætningen i 2. kvartal 2011 steg ellers med 8,7% tilgodt 46 milliarder danske kroner.

Air France-KLM S.A. blev skabt i 2004 ved en fusion af Frankrigs og Nederlandenes nationale flyselskaber Air France og KLM. Målt på både omsætning og antal passagerkilometer er selskabet blandt verdens største luftfartsselskaber. Air France-KLM indgår i SkyTeam-alliancen.