Boeing 737-fly fra SAS parkeret i Oslo Lufthavn under COVID-19-nedlukningen. (Foto: Avinor)

Flere tusinde Boeing 737-fly skal inspiceres

Mulig korrosion i ventiler som følge af coronaparkering er årsagen til at flere tusinde Boeing 737-fly øjeblikkeligt skal inspiceres. I værste fald kan begge motorer lukke ned, mens flyet er i luften.

Mellem 15.000 og 20.000 kommercielle fly har været parkeret på jorden under coronakrisen. En del af disse er fly af typen Boeing 737, og de skal nu gennemgå en øjeblikkelig inspektion, da korrosion kan være opstået i ventiler i løbet af den periode, som flyene har været ude af drift.

Det meddelte de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Avation Administration (FAA), torsdag på baggrund af fire nylige hændelser, hvor Boeing 737-fly har været tvunget til at lukke en af motorerne ned, da en reguleringsventil fra kompressoren havde sat sig fast i åben position som følge af korrosion.

På den baggrund har FAA udstedt en såkaldt Emegency AD-note (Airworthiness Directive, red.) for alle operatører af Boeing 737 Classic og New Generation i typerne 737-300, -400, -500, -600, -700, -700C, -800, -900, og -900ER. 

I AD-noten fremgår det, at flyene øjeblikket skal kontrolleres for korrosion i ventilerne, hvis de har været taget ud af drift i længere tid, hvilket i FAA´s terminologi blot er syv sammenhængende dage.

Omkring 130 fly fra nordiske flyselskaber 
Konsekvenserne af korrosion i ventilerne kan i den værst tænkelige situation være fatale. Ifølge FAA kan det resultere i kompressornedbrud, således at begge motorer lukker ned uden mulighed for at kunne genstartes.

Boeing bekræftede fredag, at man havde bedt operatørerne om at undersøge flyene, da ventilerne kan være mere modtagelige for korrosion, når flyene ikke bruges så ofte.

Alene i USA er der 2.000 fly, der skal gennemgå de omtalte eftersyn, og i resten af verden er der mindst et ligeså stort antal fly, der skal forbi hangaren, hvis flyene da ikke allerede står på jorden som følge af coronakrisen.

I Norden er der blot fire passagerflyselskaber, der beskæftiger fly af denne type. Det er SAS, Norwegian, danske Jettime og svenske TUIfly Nordic.

SAS har 46 Boeing 737-fly, der opereres fra baser i Sverige og Norge, og omkring halvdelen af disse er i drift i øjeblikket, mens resten er coronaparkeret. Nogle flere er der hos Norwegian, der har 81 fly af typen Boeing 737-800, hvor blot 20 er i luften for tiden. Jettime råder over fem parkerede Boeing 737-800, mens TUIfly Nordic blot har én Boeing 737-800 tilbage.

 

Relaterede artikler:

Problem med revner i tre Ryanair-fly

SAS finder revnedannelser i to fly

38 skandinaviske Boeing 737-fly skal revnetjekkes