Det estiske flyselskab Estonian Air, som SAS stadig ejer en mindre aktiepost i, har drøftelser om et joint-venture med Flybe Nordic.
Det britiske regionalflyselskab Flybe har adskillige gange med bulder og brag erklæret, at selskabet agtede at indtage Norden og blive regionens største regionalflyselskab. Men indtil videre er det forblevet ved et finsk partnerskab, et par halvhjertede forsøg med skandinaviske ruter og store skåltaler. Flybes dansen rundt om den varme nordiske grød ser nu muligvis ud til at fortsætte.
Således har selskabet bekræftet, at det taler med den estiske regering om at hjælpe regeringen med at redde det kriseramte Estonian Air, som SAS stadig ejer sølle 2,66 procent af. Ifølge en estisk avis kan en egentlig fusion med Flybe først komme på tale efter at det nuværende Estonian Air er gået konkurs.
Det estiske luftfartsselskab har været i problemer gennem længere tid. Fornylig modtog selskabet et lån fra den estiske regering på 8,3 mio. euro. Samtidig har selskabets nye direktør, den tidligere Cimber Sterling-direktør Jan Palmér, iværksat en massiv spareplan med store afskedigelser og en reduktion af flyflåden og formindskelse af rutenettet.
Dansk entré
Som led i sin store spareplan har SAS sat det norske regionalflyselskab Widerøe til salg. Også her har Flybe været bragt i spil. Sidst men ikke mindst, så erklærede Flybe på dagen for Cimber Sterlings konkurs den 3. maj sidste år, at selskabet planlagde en entré på det danske indenrigsmarked.
Flybe har da også flere gange søgt om landingstilladelser i Billund og Kastrup til blandt andet indenrigsruter fra København til Bornholm, Billund og Karup. Men indtil videre har de danske indenrigsflypassagerer til gode at gå ombord i briternes hvide, lyseblå og mørkeblå fly.