(Foto: CAPA)

Flybranchen har nået toppen

Den globale luftfartsindustri har ikke tjent så godt, som den gør nu, i flere årtier. Chefanalytiker peger på, at en nedtur venter ret forude med konkurser og konsolidering til følge.

(HELSINKI) Den globale flyindustri forventes i år at nå en økonomisk tinde set over et halvt århundrede. Det er længe siden, industrien generelt set har haft så solid en overskudsgrad som nu, og det får Jonathan Wober, chefanalytiker hos Center for Aviation (CAPA), til at pege på, at industrien står på tærsklen til en økonomisk nedtur.

”Uden større analyser kan vi konstatere, at flyindustrien ikke har nået en overskudsgrad på over 6 procent i de seneste fem årtier og ifølge prognoserne når vi omkring de 6 procent i år. Tager vi det stykke information og sammenholder det med fortiden, så er det i overensstemmelse med, at vi har nået toppen af cyklussen,” forklarer Jonathan Wober.

Du ved du tager fejl
Han understreger dog, at fortiden ikke er ensbetydende med, at det samme vil ske i fremtiden. Men udsigten til at øget efterspørgsel bliver udlignet af øget udbud og stigende oliepriser, er ikke holdbar.

”Hovedpointen er, at vi er omkring toppen. Det er også en mulighed, at industriens overskudsgrad forbliver på toppen i en årrække, men nedturen vil komme,” understreger Wober og tilføjer:

”Men det eneste du ved med sikkerhed om prognoser er, at du ved, du tager fejl.”

Nedtur er godt
For den brede industri er det ikke nødvendigvis dårligt med en nedtur – selvom pres på indtjeningen og konkurser til følge ikke nødvendigvis lyder godt, erkender chefanalytikeren.

”Når vi får en nedtur, vil det lede til, at flyselskaber forsvinder, enten som følge af konkurser eller fordi økonomisk stærke flyselskaber kan nyde godt af, at priserne falder, og derfor kan købe mindre flyselskaber billigt. Det vil alt andet lige lede til en konsolidering, og det gavner indtjeningen i markedet.”

Jonathan Wober peger på, at luftfartsindustrien i de mere konsoliderede regioner som eksempelvis Nordamerika har en højere overskudsgrad end industrien i Europa og Asien.

Dommedagsrytteren
CAPA-analytikerens dystre fremtidsprognoser har fået flere til at give ham kælenavnet ”dommedagsrytteren” – formentlig fordi, de ikke bryder sig om Wobers pointe om, at de spareprogrammer, størstedelen af verdens flyselskaber har været igennem, endnu venter at bestå deres eksamen.

”Den sande test af flyselskabernes spareanstrengelser vil først kunne ses, når markedet bliver barskt. Du kan hævde, at dit spareprogram virker nu, men vi er også i et gunstigt marked,” siger chefanalytikeren.

Han mener derfor, at man først reelt vil kunne se, hvem der har skåret tilstrækkeligt i omkostningerne til at opretholde sorte tal på bundlinjen, når markedet vender, og indtægterne falder.

Billede: Jonathan Wober fortalte om branchens fremtid på CAPA’s verdenstopmøde om luftfart, der fandt sted i Helsinski. Foto: CAPA