En Airbus A321 på produktionslinjen på fabrikken i Hamborg, hvor haleroret er ved at monteres. (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Flymangel vil fortsætte i yderligere tre år

Forsinkelser i flyleverancer vil angiveligt fortsætte i yderligere tre år, fortæller kilder med indsigt i Airbus. Der er stadig særlige udfordringer med forsyning af motorer og strukturelle dele.

Kunderne hos Airbus må stadig væbne sig med tålmodighed i forhold til leverancer af spritnye fly.

Således kan kilder med indsigt hos Airbus fortælle over for nyhedsbureauet Reuters, at den europæiske flyproducent har advaret sine kunder om, at forsinkelser i flyleverancer vil vare i yderligere tre år.

Airbus har fortalt om en vis forbedring i forsyningskæderne, efter disse i lang tid efter coronapandemien har haft mangel på arbejdskraft og komponenter. Flyproducenten står dog stadig over for flaskehalse i forhold til motorer og nogle strukturelle dele. En unavngiven flyselskabschef fortæller over for Reuters, at Airbus har talt om forsinkelser af fly helt frem til 2027 og 2028.

En anden kilde med indsigt i sagen har udtalt, at vedkommende ikke ser nogen reelle tegn på forbedring i flyleverancerne.

Vil afbøde virkningen på kunder
Airbus afholdt for nyligt et kundemøde i Toulouse, hvor kunderne angiveligt skulle være blevet forholdt den aktuelle situation. Situationen øger presset på Airbus, der har som mål at kunne producere 75 fly om måneden af deres hovedmodel.

”Vi arbejder sammen med leverandører for at afbøde virkningen af ​​den nuværende situation på vores kunder,” siger en talsmand for Airbus.

Det amerikanske flyleasingselskab Air Lease Corporation sagde i maj, at de af Airbus havde fået at vide, at fly fra deres A320neo- og A321neo-ordrer til levering i 2027 og 2028 vil blive forsinkede.

’Usædvanligt med varsling tre år frem’
Branchekilder har over for Reuters fortalt, at det er usædvanligt, at Airbus varsler om forsinkelser tre år frem i tiden.

”Når man har sådanne produktionsvolumener og tegner de to grafer over, hvad man vil bygge og kan bygge, så bliver området derimellem enormt,” siger en ledende branchekilde.

Guillaume Faury, koncernchef hos Airbus, udtalte i januar i år, at han fortsat var sikker på, at producenten vil nå det allerede udskudte produktionsmål på 75 fly om måneden i 2027 som planlagt.

I perioden fra januar til april i år faldt flyleverancerne med fem procent. I maj bekræftede Airbus et mål på 820 leverancer af kommercielle fly for hele 2025, hvilket vil være en stigning på syv procent i forhold til 2024.

 

Relaterede artikler:

Flyselskabernes bundlinjer presses af ventetid på fly

Udfordringer med forsyningskæder fortsætter i 2025

Forsyningsproblemer med motordele resten af årtiet