Frankfurt Lufthavn. (Foto: Frankfurt Airport | Facebook.com | Fraport | PR)

Udfordringer med forsyningskæder fortsætter i 2025

Ifølge IATA bliver væksten i international luftfart ikke lige så høj, som den kunne have været næste år, da forsyningskæderne vil lægge en dæmper på udviklingen. Det vil dog fortsat gå fremad.

Det var en hurdle i 2023, det samme gjaldt i år og ifølge en ny analyse fra IATA er der ikke umiddelbart udsigt til, at udfordringerne med forsyningskæderne vil blive løst i løbet af det år, som der tages hul på om ganske kort tid.

Flyselskabernes internationale brancheorganisation spår, at manglen på reservedele og de andre konsekvenser, som de ujævne forsyningskæder er skyld i, på samme tid vil øge flyselskabernes udgifter og begrænse væksten i 2024. Selvom man dog fortsat venter fremgang i forhold til i år.

Der leveres færre fly end tidligere
I analysen fra IATA fremgår det, at de seneste års genvordigheder afspejler sig i den aktuelle situation i branchen. Det ses blandt andet ved, at den gennemsnitlige alder på selskabernes flåder nu er 14,8 år.

Det er stigning i forhold til perioden fra 1990 og frem til 2024, hvor gennemsnitsalderen var 13,6 år.

Antallet af leverancer er desuden blevet mindsket i forhold til, hvad organisationen havde forventet. Det seneste højdepunkt var i 2018, hvor producenterne overdrog 1.813 fly til kunderne. I år anslås antallet til 1.254, hvilket er 30 procent færre, end hvad IATA havde regnet med ved indgangen til 2024.

I øjeblikket er forventningen til kommende år, at der vil blive leveret 1.802 fly. Det er 21 procent færre end et tidligere estimat, der lød på 2.293. Ifølge analysen anses det dog som ganske sandsynligt, at det for nuværende ventede antal kan ende med at skulle nedjusteres.

Betegnes som en kilde til frustration
Flyproducenterne har samlet set ordrebøger, der beløber sig til godt 17.000 fly. Med det nuværende tempo vil det tage 14 år at få fremstillet og leveret disse fly, hvilket er dobbelt så meget som i årene fra 2013 til 2019. IATA understreger dog, at man regner med, at ventetiden vil ende med at være mindre.

Omkring 5.000 fly holder på jorden for tiden. Det svarer til godt 14 procent af den samlede flåde, og det er fire procent flere end før COVID-19-pandemien. En del af disse er russiske, ligesom 700 fly skal have deres Pratt & Whitney-motor efterset. Den situation ventes ifølge IATA at fortsætte næste år.

Willie Walsh, der er generaldirektør for IATA, lægger ikke skjul på, at han har en afslutning på udfordringerne stående på årets ønskeseddel.

”Problemerne med forsyningskæderne er en kilde til frustration hos alle flyselskaber, da de både er skyld i, at indtægterne falder, omkostningerne stiger og miljøet lider. Vi oplever rekordhøje belægningsgrader, og der er ingen tvivl om, at hvis der var flere tilgængelige fly kunne de benyttes til at tjene penge.”

Ventes at stige med over 12 procent
Til trods for at brancheorganisationen vurderer, at situationen har lagt en dæmper på den økonomiske fremdrift i international luftfart, er der dog fortsat udsigt til medvind i løbet af næste år.

Der ventes nemlig et samlet nettooverskud på 36,6 milliarder dollars (260 milliarder kroner) i løbet af 2025, hvilket er 12,6 procent højere end i år, hvor resultatet forventes at være 32,5 milliarder dollars (230 milliarder kroner), når alt er sagt og gjort.

“Det vil kræve en indsats, hvor flyselskaberne udnytter de lavere oliepriser og har en belægningsgrad over 83 procent, styrer omkostningerne, investerer i den grønne omstilling og vænner sig til mere normal vækst efter den ekstraordinære situation under genopretningen efter pandemien.”

”Samlet set vil bestræbelserne medvirke til at afbøde de forskellige slag mod rentabiliteten, der er uden for flyselskabernes egen kontrol. Heriblandt de vedvarende forsyningskædeudfordringer, mangel på infrastruktur, besværlig regulering samt en stigende afgiftsbyrde,” siger Willie Walsh.


Relaterede artikler:

Forsyningsproblemer med motordele resten af årtiet

Skyways Technics køber sjette fly inden for et år

Mangel på reservedele får airBaltic til at wetlease