En Boeing 737-800 fra det norske lavprisflyselskab Flyr. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen)

Flyr vil flyve i Nordamerika om vinteren

Det norske lavprisflyselskab Flyr har en plan om at beskæftige nogle af dine Boeing 737-fly i Nordamerika i vinterhalvåret og søger om tilladelse i USA.

Norwegians koncernchef Geir Karlsen har tidligere udtalt, at grundlaget for et solidt regnskab lægges i vinterhalvåret, hvis man som flyselskab er i stand til at begrænse tabet i denne periode.

I fire år baserede Norwegian eksempelvis Boeing 737-fly på Guadeloupe og Martinique, hvorfra man fløj til Fort Lauderdale, New York og Montreal, og det er noget af samme model, som norske Flyr, med mange tidligere Norwegian-ansatte, også har fået øje på.

Ifølge Flyr har selskabet fået mange henvendelser fra rejsebureauer og flyselskaber i Nordamerika, der mangler kapacitet, og som givetvis har hørt historien om, at Flyr har måttet sætte omkring seks fly på jorden og hjemsende personale som følge af en lavere efterspørgsel i det skandinaviske marked i vintermånederne.

Derfor har Flyr nu ansøgt det amerikanske transportministerium om tilladelse til at flyve til og fra USA, da man i lavsæsonen ønsker at udnytte de kommercielle muligheder udenfor sit hjemmemarked.

Sigter efter vinteren 2023/24
Der kan gå et stykke tid, inden sagsbehandlingen vil være gennemført, hvorfor det principielt er for sent at få fly afsted til det nordamerikanske marked i det igangværende vintertrafikprogram.

Men ansøgningen er også møntet på vintersæsonen 2023/24.

“Manglen på fly og besætninger på det nordamerikanske marked øger efterspørgslen efter charter- og wet lease-operationer. Da Flyr kan levere et attraktivt produkt bestående af topmoderne fly og professionelle besætninger til mange af de kunder, der har henvendt sig til os i løbet af de seneste måneder, vil vi i dag ansøge om eller en amerikansk luftfartstilladelse, således at vi kan tilbyde charter- og wetlease-flyvninger fra november 2023,” siger administrerende direktør Brede Huser i Flyr.

Flyr råder i dag over en flåde på 12 fly med seks splinternye Boeing 737 MAX 8 samt seks nyere Boeing 737-800.

Vil flyve uden risiko
Da Norwegian fra 2015 til 2019 beskæftigede nogle af flyene i Caribien om vinteren, endte det op med at være en forretning, der ikke havde den ønskede rentabilitet.

Problemet for Norwegian var, at flyene var halvtomme, og Norwegian skulle selv stå for billetsalget i et marked, hvor selskabet ikke var særlig kendt.

Hvis det lykkes Flyr at komme i gang med de nordamerikanske flyvninger, vil selskabet operere flyene på wetlease-aftaler for andre operatører eller som renedyrkede charterflyvninger, hvor det er rejsearrangørerne, der bærer den økonomiske risiko.

 

Relaterede artikler:

Flyr-emission er fuldtegnet (opd.)

Flyr stiller fly på jorden og hjemsender ansatte

Norwegian lukker baser i Caribien