En Boeing 737-800 fra det norske lavprisflyselskab Flyr. Foto: Marieke van Hulst Pedersen

Flyr stiller fly på jorden og hjemsender ansatte

For at klare sig gennem den kommende vinter har Flyr set sig nødsaget til at halvere den aktive flåde og reducere antallet af ansatte ved hjælp af kortere eller længere orlov.

Krisen kradser i Flyr, der må tage drastiske skridt for at komme gennem det kommende vintertrafikprogram.

Således har det norske lavprisflyselskab lavet en række foranstaltninger for at reducere omkostningerne frem mod foråret 2023. Selskabet sigter mod en midlertidig reduktion i omkostningerne på op til 50 procent i løbet af vinteren, hvor målet er at bruge cirka 400 millioner norske kroner (283 millioner danske kroner, red.) mindre i likviditet.

I løbet af vinteren vil Flyr have en bemanding svarende til fem-seks fly, hvor flåden hidtil har bestået af 12 Boeing 737-fly. Dermed bliver der ikke opgaver til op mod syv fly frem mod slutningen af marts. Der vil blive reduceret på ruter, der ikke er rentable.

Flyr har truffet beslutning om at sende ansatte på orlov efter grundige vurderinger, og selskabet har holdt konstruktive møder med tillidsrepræsentanterne. I løbet af de kommende dage vil Flyr holde møder med medarbejderne, der helt eller delvist vil blive sendt hjem på orlov. Der kan forekomme hjemsendelser i flere etaper, og der vil være mulighed for frivillige aftaler.

”Der er desværre ingen vej udenom”
Flyr vil reducere antallet af norske indenrigsruter kraftigt hen over vinteren, mens der opretholdes en række populære europæiske ruter. Planen er at skalere op igen i foråret og sommeren 2023.

”Vi går en udfordrende vinter i møde, hvor de fleste mennesker har meget færre midler som følge af rekordmange rentestigninger, generel høj prisvækst og meget høje elpriser. Det rammer os som branche og selskab hårdt, fordi endnu færre ønsker at rejse. Kombineret med vedvarende høje brændstofpriser betyder det, at vi tilpasser ruteprogrammet hen over vinteren,” siger Tonje Wikstrøm Frislid, administrerende direktør i Flyr.

”Der er desværre ingen vej udenom hjemsendelser af gode kollegaer, men vi arbejder på at få indført frivillige og tilpassede ordninger for at kunne fastholde så mange som muligt. Ved at implementere disse tiltag vil vi være godt rustet til at komme tilbage med fuld kraft i foråret og sommeren.”

Vintertrafikprogrammet kommer til at bestå af ruter fra Oslo til blandt andet Alicante, Rom og Paris, mens der vil være indenrigsruter fra Oslo til Bergen og Trondheim. I december vil der blive udbudt såkaldte ”juleruter” mellem en række byer i Norge.

Væsentligt lavere rejselyst
Ifølge Tonje Wikstrøm Frislid har Flyr fået god respons på ruterne til europæiske feriedestinationer og vil derfor fastholde et varieret udbud hele vinteren.

”Samtidig må vi erkende, at det har taget længere tid, end vi havde forventet, at opbygge loyalitet på det norske erhvervsmarked på indenrigsruterne i Norge, hvor veletablerede aktører har store markedsandele og den generelle rejselyst, ikke mindst på hverdage, er væsentligt lavere end før pandemien,” forklarer Flyr-direktøren.

Flyr oplyser, at selskabet hurtigt vil kunne opskalere trafikprogrammet, hvis efterspørgslen vender hurtigere tilbage end forventet. Det betyder, at ansatte på orlov med kort varsel kan blive kaldt tilbage på job.

Vil styrke selskabets likviditet
Flyr, der sendte første fly på vingerne 30. juni 2021, har engageret flere finansielle rådgivere til møder med eksisterende og nye investorer for at styrke selskabets likviditet.

Forud for den foregående vintersæson, 2021/22, besluttede Flyr-bestyrelsen at foretage en kapitalforhøjelse på 250 millioner norske kroner (177 millioner danske kroner, red.) for at polstre selskabet forud for vintersæsonen.

Kundebasen hos Flyr er etableret med over 300.000 medlemmer i fordelsprogrammet Flyr+, og siden opstarten har selskabet haft 1,6 millioner passagerer. Flyr understreger, at der på den baggrund har været tilfredshed med flyselskabet, og at der stadig er stor interesse for flyvningerne med det norske selskab, der dog i øjeblikket befinder sig i kraftig turbulens.

 

Relaterede artikler:

Flyr opgiver skandinavisk hovedstadsrute

Flyr: Tidligst balance på driften i slutningen af 2023

Flyr drager fordel af SAS-strejke