En hændelse for to år siden har nu ført til, at et europæisk flyselskab må til lommerne for at betale den største bøde, som USA’s transportministerium nogensinde har uddelt for diskrimination.
Lufthansa har netop rundet en af den slags milepæle, som man nok ikke nødvendigvis praler af, da det tyske flyselskab er blevet tildelt den største bødestraf, som Department of Transportation, der er det amerikanske transportministerium, hidtil har uddelt som følge af diskrimination.
Efter en undersøgelse har ministeriet nemlig afgjort, at Lufthansa skal betale fire millioner dollars, hvilket svarer til 27,4 millioner kroner, for at have diskrimineret imod en række jødiske passagerer, der ville ombord på en af selskabets flyvninger i maj 2022. Det fik de dog ikke lov til.
Blev behandlet som en gruppe
Sagens centrale omdrejningspunkt er, at Lufthansa nægtede 128 passagerer at flyve videre til Budapest, da de var ankommet til Frankfurt på en af selskabets flyvninger fra New York, fordi en del af de rejsende tilsyneladende ikke havde opført sig ordentligt, da man undervejs fra USA til Europa.
Den dårlige opførsel ombord på flyvningen bestod i, at omkring 60 passagerer gentagne gange ignorererede både sikkerheds- og andre meddelelser, at nogle rejsende forhindrede personalet i at servere mad og drikke, generede andre passagerer og skændtes med besætningen om maskekravet.
Det fremgår desuden af ministeriets kendelse, af passagererne var iført de ”karakteristiske klæder, der typisk bæres af ortodokse jødiske mænd”, og det var derfor, at Lufthansa behandlede dem som én stor gruppe, da de blev nægtet at gå ombord.
De 128 rejste dog hverken sammen eller kendte hinanden. Dermed trådte flyselskabet over grænsen, slår ministeriet fast, og det ligger til grund for kendelsen.
“Ingen bør udsættes for diskrimination, når de rejser, og dagens afgørelse sender et tydeligt budskab til luftfartsbranchen om, at vi er parate til at undersøge og handle, når passagerernes rettigheder krænkes,” udtaler den amerikanske transportminister Pete Buttigieg.
Mener ikke at have diskrimineret
Lufthansa selv har forklaret, at hændelsen opstod som følge af unøjagtig kommunikation samt en række fejltolkninger og -vurderinger, men flyselskabet fastholder, at selvom det er beklageligt, mener man ikke at have gjort sig skyldig i at diskrimere over for de 128 passagerer.
I en udtalelse til CNN påpeger Lufthansa, at man i løbet af hele processen har samarbejdet med Department of Transportation, ligesom man efterfølgende har etableret et samarbejde med organisationen American Jewish Committee om et træningsprogram for de ansatte med henblik på at undgå antisemitisme.
“Lufthansa har et ønske om at være ambassadør for goodwill, tolerance, mangfoldighed samt accept,” oplyser flyselskabet.
Relaterede artikler:
Schiphol beklager behandling af israelske passagerer