Boeing 777 fra Delta Air Lines. (Foto: Delta Air Lines | PR)

Flyselskaber har tabt voldsomt i værdi

Brand Finance er klar med sin årlige liste over, hvor meget de enkelte flyselskabers brand er værd. USA og Kina dominerer top 10, hvor Europa blot er repræsenteret med ét enkelt selskab.

Den samlede værdi af verdens 50 mest værdifulde flyselskabers brand er faldet med en tredjedel.

Ifølge den seneste rapport fra virksomheden Brand Finance faldt værdien fra 108,6 milliarder dollar i 2020 til 72,9 milliarder dollar i 2021. Værdien toppede i 2019, hvor den nåede op på 115,8 milliarder dollar.

Ifølge Brand Finances analyse ventes det, at lavprisselskaber kommer sig hurtigere end de klassiske flyselskaber. Begge selskabstyper vil dog være afhængige af en vellykket og hurtig udrulning af vacciner.

Leisure bliver drivkraften
Antallet af forretningsrejser ventes at stagnere, mens det sandsynligvis er fritidsrejser, der bliver den vigtigste drivkraft bag opsvinget i branchen.

”Flyselskaberne har haft en turbulent tur siden pandemiens udbrud, hvor værdien af deres brand er styrtdykket over hele linjen. Vi vil sandsynligvis være vidne til, at selskaber med kortdistanceflyvninger kommer sig hurtigere end selskaber med mange langdistanceflyvninger,” siger Savio D’Souza, vurderingsdirektør i Brand Finance.

USA og Kina dominerer
De tre amerikanske flyselskaber Delta Air Lines, American Airlines og United Airlines har bevaret de tre topplaceringer på 2021-ranglisten for Brand Finance Airlines 50.

De tre selskaber har opereret under de samme betingelser i USA, og derfor er deres respektive brandværdi faldet med mellem 38 og 40 procent.

Indenrigstrafikken i USA er ved at komme på benene igen, og derfor ventes værdien af de enkelte brand at stige de kommende år.

USA fylder mest på listen med i alt fire flyselskaber; Southwest Airlines ligger på femtepladsen.

British Airways nummer 10
Kina har tre flyselskaber i top 10, mens De Forenede Arabiske Emirater, Canada og Europa har et enkelt selskab hver i det fineste selskab. Det europæiske er British Airways.

De europæiske selskaber begynder at dukke op på pladserne mellem nummer 11 og 20. Her finder vi Lufthansa (11), Ryanair (13), Turkish Airlines (15), Air France (18) og easyJet (19). Længere nede af listen ligger Aeroflot (25), KLM (28), Iberia (34), Wizz Air (37), Jet2.com (38), SWISS (46) og Vueling (47).

Ingen af de nordiske flyselskaber er at finde på listen over de 50 mest værdifulde flyselskabsbrands i verden.

2021            2020             Selskab                           Værdi 2021          Værdi 2020

1 1 Delta Air Lines $5,770 mia. $9,229 mia.
2
2 American Airlines $5,336 mia. $8,882 mia.

3

3 United Airlines $5,003 mia. $8,227 mia.

4

4 Emirates $4,669 mia. $6,860 mia.

5

5 Southwest Airlines $3,971 mia. $5,980 mia.

6

6 Air China $2,880 mia. $4,370 mia.

7

7 China Southern $2,601 mia. $4,054 mia.

8

10 China Eastern $2,171 mia. $3,218 mia.

9

8 Air Canada $2,169 mia. $3,708 mia.

10

9 British Airways $2,092 mia. $3,660 mia.

Kilde: Brand Finance Airlines 50 2021 ranking

 

Relaterede artikler:

”Hele luftfartens værdikæde er truet”

Passagererne står i kø for at flyve i USA 

”COVID-19 har ændret United Airlines for altid”