Visualisering af eVTOL-fly over Odense Havn. (Illustration: Sebastian Thomas Bay | HCA Airport | PR)

Flyvende taxier mellem Odense og København

To aktører har påbegyndt arbejdet med på sigt at etablere den nødvendige infrastruktur til at foretage taxiflyvninger med mindre eldrevne fly i Danmark. Det første ankommer til Fyn i år.

I Los Angeles, München og flere andre byer verden over er arbejdet med få gang i taxiflyvninger med små eldrevne fly allerede sat i værk, og nu vil også Odense tage de første skridt til at placere den fynske by på verdenskortet inden for området, der kaldes Advanced Air Mobility (AAM).

Ambitionen kommer konkret til udtryk ved, at Hans Christian Andersen Airport og Copenhagen Helicopter, der eksempelvis beskæftiger sig med helikopter-rundflyvninger, har indgået en aftale om at opbygge den infrastruktur, der er nødvendig for at foretage eldrevne taxiflyvninger mellem Odense og København.

Inden sommerferien i år vil det første eVTOL-fly ankomme til Fyn, lyder det. Det er en forkortelse for electric Vertical Take-Off and Landing, og betegnelsen dækker over et elektrisk fly, der er i stand til at lette og lande i lodret retning.

Ønsker at tiltrække aktører til lufthavn
HCA Airport oplyses, at det første fly i begyndelsen får base i den fynske lufthavn, men på længere sigt er målsætningen, at der skal etableres et eller flere landingssteder – kaldet vertipads eller vertiports – i Odense blandt andet på taget af Odense Banegård Center. Herfra skal det være muligt at flyve til København.

Det fremhæves, at HCA Airport er særligt godt positioneret, fordi lufthavnen i forvejen huser dronetestcentret UAS Denmark Test Center. Håbet er, at det kan medvirke til at tiltrække AAM-aktører således, at deres test- og demonstrationer samt service og vedligehold kan foretages her.

Kim Kenlev, der er bestyrelsesformand i HCA Airport, har ambitioner om, at man fra Odense i fremtiden også skal foretage eVTOL-flyvninger til byer i Danmarks nabolande.

“Jeg ser ingen hindring for, at man på sigt ikke også vil kunne flyve til byer som Gøteborg, Hamborg eller Berlin. Advanced Air Mobility er højt på agendaen alle steder, og disse byer ligger inden for disse flyvende taxiers rækkevidde.”

Ser stort potentiale
Ifølge administrerende direktør Martin Andersen fra Copenhagen Helicopter viser virksomhedens egne beregninger, der er baseret på nationale og internationale rapporter, at AAM i 2035 potentielt vil kunne flytte 84.000 passagerer dagligt og fjerne 120.000 af de ton CO2, der årligt udledes fra trafikken på de danske veje.

“Advanced Air Mobility tager udgangspunkt i en ny revolution inden for luftfarten, der siger farvel til fossile brændstoffer til fordel for elektrificering og biobrændstoffer – på samme måde som vi kender det fra omstillingen fra traditionelle biler til hybrid- og elbiler og senere selvkørende biler,” siger direktøren, der desuden fortæller, at virksomhedens nuværende taxiflyvninger med helikoptere er et forretningsområde, der er i vækst.

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) fra Odense Kommune ser et stort potentiale i teknologien.

“Det her kan meget vel være begyndelsen på det, der i fremtiden bliver en helt ny måde at transportere både os selv og også varer på. Vi kan se, at andre lande og byer er meget langt fremme, og her skal Danmark og Odense selvfølgelig også være med.”


Relaterede artikler:

Fyn vil fokusere på lufttaxier trods skepsis

Flertal i Øresundsregionen siger nej til lufttaxier

Vil teste elektriske lufttaxier i Paris-lufthavn til sommer