Første Air Berlin-fly ankommet i Abu Dhabi

Tysklands næststørste luftfartsselskab Air Berlin står midt i en stor spareplan, men for en stund blev det trængt i baggrunden, da selskabet søndag åbnede sin nye rute mellem Berlin og Abu Dhabi, der er hjembase for den nye storaktionær og samarbejdspartner Etihad Airways.

Smilene hos Tysklands næststørste luftfartsselskab Air Berlin må i disse dage være større end længe.

Til trods for selskabets økonomiske udfordringer og den store spareplan “Shape & Size“ er der optimisme at spore. For det første viser nye tal, at selskabet øgede antallet af passagerer i 2011 med 1,2 % til 35,3 millioner, vilket er ny rekord. Samtidig steg belægningsprocenten på årsbasis til 78,2 % mod 76,4 % i 2010.

For det andet blev søndag den 15. januar en festdag, da flight AB7494 som det første fly fraAir Berlinsatte kursen modAbi Dhabi, hvor flyet landede tidligt mandag morgen.

Koncernchef hos Air Berlin,Hartmut Mehdorn, åbnede officielt den nye rute fra tyske hovedstad til Abu Dhabiog var i selskab med blandt andrebyens borgmester, Klaus Wowereit og De Forenede Arabiske Emiraters ambassadør,Mohammed Ahmed Al Mahmood samt Werner Rothenbaecher, der er Senior Vice President Technical hos Etihad Airways.

Med åbningen flyverAir Berlinnu non-stop fra Berlin til Abu Dhabi fire gange om ugen fordelt påtirsdag, torsdag, fredag og søndag med et fly af typen Airbus A330-200.

Del af strategisk samarbejde

Lige før jul øgede det Abu Dhabi-baserede luftfartsselskab Etihad Airways sin aktiepost i Air Berlintil 29,21 % og blev dermed største aktionær i Tysklands næststørste luftfartsselskab.

Med i aftalen fulgte et tilsagn om finansering fra Ethihad Airways på godt 1,45 milliarder kroner, der skal bringe Air Berlin ud af gældsproblemerne og sikre en flådefornyelse samt udvikling af rutenetværket.

Samtidig betød en strategisk samarbejdsaftale, at det tyske selskab skal føde trafik ind til Etihad´s hub i Abu Dhabi. Dermed har Air Berlinflyttet selskabets Mellemøsten-operationer fra Dubai til Abu Dhabi.

I det strategiske samarbejde etablerer de to selskaber en omfattende codeshare-aftale, hvor Etihad Airways får adgang til at sælge og markedsføre billetter på 36 af Air Berlins 171 destinationer, mens Air Berlin får adgang til at sælge billetter på 24 af 82 destinationer hos Etihad Airways.

Åbningsceremonien markerede dermed også begyndelsen på denne codeshare-aftale.