Alaska Airlines har modtaget sin første af i alt 68 Boeing 737-9 MAX. Flyet vil blive sat i rutedrift fra 1. marts 2021, når piloter og kabinepersonale har fået den nødvendige træning.
I november sidste år ophævede de amerikanske luftfartsmyndigheder, FAA, flyveforbuddet mod Boeing 737 MAX, og i sidste uge skete det samme hos Transport Canada.
Dermed er der rig mulighed for, at flytypen, der blev groundet i marts 2019 efter to dødsulykker i Indonesien og Etiopien med i alt 346 omkomne, atter kan boltre sig i luftrummet over Nordamerika hos de forskellige flyselskaber – herunder Alaska Airlines.
Det amerikanske flyselskab har nemlig modtaget sin første Boeing 737-9 MAX på en leveringsflyvning i søndags. Piloter fra Alaska Airlines fløj flyet den ultrakorte tur fra Boeing Delivery Center i Seattle til selskabets hangar i Seattle-Tacoma International Airport.
”Vi har ventet i længsel på denne dag. Det var et stolt øjeblik at gå om bord på vores nyeste 737-fly og flyve det hjem. Dette fly er en væsentlig del af vores fremtid. Vi tror på det, vi tror på Boeing og vi tror på vores medarbejdere, der vil bruge de næste fem uger på træning for at sikre, at vi er klar til på sikker vis at flyve vores gæster,” siger Ben Minicucci, koncernchef i Alaska Airlines.
Omfattende træning før idriftsættelse
Alaska Airlines, der i 2019 var det femtestørste flyselskab i USA, vil sætte det nye MAX-fly i drift fra 1. marts 2021 med daglige afgange fra Seattle til San Diego og Los Angeles. Senere i marts forventes den næste Boeing 737-9 MAX at blive sat i drift hos Alaska Airlines.
Før det første MAX-fly kan komme i luften, venter fem ugers intenst arbejde med at klargøre fly og besætning til passagerflyvninger. Flymekanikere skal have mindst 40 timers træning, som viser forskellene mellem Boeing 737-9 MAX og selskabets ældre Boeing 737NG. Visse teknikere vil få yderligere 40 timers uddannelse med fokus på flyets motorer og elektronik.
Piloter vil flyve over 50 timer med det nye MAX-fly og tilbagelægge over 30.000 kilometer rundt om i USA – inklusiv til Alaska og Hawaii. Dette skal teste flyet i forskelligt klima og terræn – og bekræfte, at det kan overholde kravene fra de amerikanske luftfartsmyndigheder.
Har stor tillid til MAX-fly
Alaska Airlines’ piloter skal have otte timers MAX-træning i en simulator for at blive fuldt bekendt med flyet og dens ændringer efter de to dødsulykker.
”Med 737-9 udvider vi vores træningsprogram – endnu mere end hvad FAA anmoder om. Vi har stor tillid til dette fly. Det er en vigtig tilføjelse til vores flåde, og vi er klar til at begynde at flyve med det i marts,” siger John Ladner, 737-kaptajn og chef for flyoperationer i Alaska Airlines.
I løbet af de næste fire år vil Alaska Airlines modtage i alt 68 Boeing 737-9 MAX – med option på yderligere 52 fly. Selskabet vil efter planen få leveret 13 fly i år, 30 i 2022, 13 i 2023 samt 12 fly i 2024, og flåden vil dermed løbende blive fornyet.
EASA vil godkende MAX’en i denne uge
Det første Boeing 737 MAX-fly, der kom på vingerne efter de to ulykker, var fra det brasilianske flyselskab GOL Linhas Aéreas Inteligentes. Flyet kom i drift i midten af december sidste år, efter de brasilianske myndigheder havde ophævet flyveforbuddet. Der blev indledt passagerflyvninger med flytypen indenrigs i det sydamerikanske land.
Senere i december sendte også American Airlines et MAX-fly i kommerciel rutedrift som det første selskab i Nordamerika.
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur, EASA, har endnu ikke givet tilladelse til, at Boeing 737 MAX må flyve i europæisk luftrum. Dette forventes dog at ske i denne uge, lød det i sidste uge fra agenturets direktør, Patrick Ky.
Icelandair, Norwegian, TUI og Turkish Airlines er de europæiske flyselskaber, der indtil videre har modtaget eksemplarer af Boeing 737 MAX.
Relaterede artikler:
Onsdag flyver Boeing 737 MAX igen
Ingen MAX-godkendelse i Europa før i 2021
Officielt: Boeing 737 MAX må komme tilbage i drift