Første elektriske fly i luften fra Oslo Lufthavn. (Foto: Avinor)

Første elektriske flyvning i Norge

Mandag eftermiddag var der i Oslo premiere på den første elektriske flyvning, og piloten var Avinors koncerndirektør, der er tidligere F16-jagerpilot.

(OSLO) Mandag den 18. juni 2018 skrev sig ind i norsk luftfartshistorie. Præcis kl. 14.00 lettede det første elektriske fly fra Oslo Lufthavn Gardemoen, og flyets pilot var Avinor-chef Dag Falk-Pedersen, der ved sin side i cockpittet havde transportminister Ketil Solvik-Olsen.

Flyet var en Pipiestrel Alfa Electro som kun har to sæder og er produceret af Pipiestrel-fabrikken i Slovenien. En flyfabrik, der blev etableret i 1987 og i dag har 150 ansatte.

Flyets motor og alle instrumenter bliver drevet af flyets batterier og er dermed helt emissionsfri, men det sætter samtidig store begrænsninger på rækkevidden og maksimal take-off vægt. Batteripakken er på 22 kWh, hvilket svarer til en fjerdedel af batteripakken i en Tesla-bil, der har mellem 75 og 100 kWh.

Rækkevidden med fuldt opladede batterier er en times flyvning, og maksimal take-off vægt er omkring 560 kg (inklusiv pilot og passager). Den lave take-off vægt medførte, at både Avinor-chefen og transportministeren måtte gennem en slankekur i nogle uger for at kunne gennemføre denne flyvetur. Dag Falk-Petersen er samtidig tidligere F-16 jagerpilot og er vant til betydelig højere hastighed end mandagens flyvetur.

Norge skal være foregangsland
Pipistrel Alfa Electro er så at sige helt lydløs, både når den starter op og flyver, og der er ingen tvivl om, at denne type elektriske fly kan blive populær i flyveklubber og ikke mindst hos dem, som bor rundt omkring flyvepladser, hvor der i dag er meget trafik med små fly og dermed meget støj.

Transportminister Ketil Solvik-Olsen og Avinors koncernchef Dag Falk-Petersen (Foto: Avinor)

Avinor-chefen Dag Falk-Petersen understregede i sin tale, at elektriske fly er fremtiden og at Avinor vil indrette sig efter det i Norge. Første tiltag bliver, at elektriske fly vil blive fritaget for afgifter i alle Avinor-lufthavne frem til og med 2025. Det er også planen, at elektriske fly skal overtage al indenlandsk passagerflyvning i Norge før 2040.

Transportminister Ketil Solvik-Olsen lagde i sin tale vægt på, at luftfarten skal være grønnere, og at Norge skal være et foregangsland på det område. Det er aldeles afgørende for distrikterne i det langstrakte Norge at have gode flyforbindelser, og de nye elektriske fly kan gøre dette muligt, da de kan benytte kortere startbaner uden støj. Denne type fly vil også blive billigere at producere og at operere sammenlignet med nutidens passagerfly, som benytter fossile brændstoffer.

Efter den elektriske premiereflyvning var der stolthed at spore hos Avinor-chefen og transportministeren. Kertil Solvik-Olsen er glad for gamle biler med mange cylindre, så han gav i sin tale udtryk for, at godt kunne savne den potente brummen af seks til otte cylindre, men at miljøet naturligvis går foran alt, og at elektriske flyvninger er fremtiden for luftfarten.

Widerøe sigter mod hybridfly
Mens rendyrket elektrisk flyvning stadig er noget, der hører fremtiden til, så ventes der inden for en relativt overskuelig årrække at blive udviklet hybridfly, som vil kunne anvendes i kommerciel passagerflyvning.

“Widerøe er meget interesseret i passagerfly med minimalt udslip af klimagasser, og jeg forventer inden for de næste 10 år, at Widerøe ikke alene opererer med konventionelle propelfly på kortbanenettet i Norge. Derimod tror jeg ikke, at markedet vil rumme et hundrede procent elektriske fly, som kan transportere 30 til 50 passagerer inden den tid. Men der vil komme hybridløsninger, som vil reducere udslippet og støje væsentligt mindre,” siger Stein Nilsen, administrerende direktør i Widerøe til CHECK-IN.dk.

 

Relaterede artikler:

Norge er i front med biojet-brændstof og elektriske fly

Elektriske fly mellem Oslo og København i 2040