Her ses DAT's nye ATR72-600, hvor testregistreringen F-WWEW fremgår. Flyet vil blive færdigmalet inden længe. Foto: Kristian Anders Hvass//DAT

Første nye ATR72 leveret til DAT

Den første af to helt nye ATR72-600 til Danish Air Transport er netop blevet leveret. Det meddeler Avation PLC, som leaser flyet til det danske flyselskab.

Danish Air Transport (DAT) meddelte i sommer, at selskabet i løbet af efteråret ville modtage to spritnye ATR72-600 som er første del af en plan om at forny flåden.

Nu er første fly ankommet til flyselskabet. Den første nye ATR72 blev leveret fra fabrikken i Toulouse på oktobers første kalenderdag. Flyet har fået registrering OY-RUN.

DAT har ikke købet flyet, men det er derimod finansieret via en 12-årig leasingaftale med det Singapore-baserede – og børsnoterede – flyleasingselskab Avation PLC. Der er herudover efterfølgende købsoption på begge de nye fly.

”Vi er glade for at byde velkommen til DAT som kunde og ønsker dem det bedste med flyet, som blev leveret i dag på ATR’s fabrik i Toulouse i Frankrig. Leasingperioden er i 12 år og er på en markedsrente,” siger Jeff Chatfield, bestyrelsesformand i Avation PLC, i en kort pressemeddelelse.

Effektiv aftale
Fra DAT er der stor tilfredshed med samarbejdet med den asiatiske virksomhed.

“Vi er tilfredse med Avations hurtighed med at eksekvere aftalen og deres fleksibilitet i hurtigt at gøre det muligt at lave en lejekontrakt på et nyt fly,” konstaterer det danske flyselskab.

DAT har opereret med ATR-fly siden 1999, og fra den franske flyproducent glædes man over det fortsatte samarbejde med det danske selskab.

”Dette er den første ATR72-600 til DAT og er bevis for, at 600-serien er det rigtige fly til udskiftning af de ældre turbopropfly, hvilket resulterer i fornyet efterspørgsel. Vi byder DAT velkommen til denne ’familie’. Og vi lykønsker Avation PLC med deres resultater i forhold til at placere nye, moderne fly på det regionale luftfartsmarked,” siger Karine Guenan, der er direktør for blandt andet leasing og fragt hos ATR.

Sådan kommer DAT’s nye ATR72-fly til at se ud efter færdigmalingen. De grønne motorer indikerer, at DAT arbejder med at reducere flyenes miljøbelastning. Foto: DAT

Testflyvninger i Frankrig
Det nye DAT-fly, der således har registreringen OY-RUN, er udstyret med to Prat & Whitney-turbopropmotorer af modellen 100/150.

Under flyets testperiode på den franske flyfabrik havde det den midlertidige registrering F-WWEW. Ifølge FlightRadar24 har flyet været på vingerne to gange inden for de seneste syv dage med denne registrering. Begge gange i onsdags – den 26. september – omkring middagstimerne. Første testflyvning varede 74 minutter, og den næste varede 34 minutter.

Det officielle prisskilt på det nye ATR-fly er 26 millioner dollars, hvilket svarer til cirka 170 millioner kroner. Inden leveringen af flyet havde DAT en flåde på 20 fly, hvor gennemsnitsalderen lå på 24,2 år.

 

Relaterede artikler:

To splinternye ATR72-600 til DAT

DAT anskaffer Airbus A321-200

DAT køber MD-82 fra italiensk flyselskab

DAT vil byde på ATR-flyvninger for SAS

DAT-fly kan blive til øldåser