Forbrugerråd om rejser til Egypten

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har noget usædvanligt meldt sig på banen omkring forbrugeroplysning for rejsende, der har købt billetter til Egypten. Det skete samtidig med, at Udenrigsministeriet i går skærpede rejsevejledningen til det uroplagede land.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har ikke tradition for at informere om forbrugerrettigheder i forbindelse med politiske kriser og ander forhold, der kan have indflydelse på, om danske rejsende har lyst til og mulighed for at gennemføre allerede bestilte rejser.

Men i går kom styrelsen på banen med en vejledning til de forbrugere, der allerede har købt rejser til Egypten. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skriver, at “vælger du at blive hjemme som følge af den politiske situation i Egypten, skal du i første omgang kontakte flyselskabet eller rejsebureauet, hvis du vil have pengene tilbage for din flyrejse.“

Netop at få pengene tilbage på nuværende tidspunkt, virker noget umuligt. For som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen selv skriver, kan det kun ske, hvis flyvningen er aflyst som følge af den politiske uro. Gennemføres flyvningen eller charterrejsen, uden at Udenrigsministeriet har frarådet alle ikke-nødvendige rejser til området, er det ikke muligt at afbestille og få pengene tilbage. Her kan Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen blot tilråde at kontakte den rejsendes forsikringsselskab for at undersøge, om der er en fortrydelsesret, der kan komme i betragtning.

Vel modtaget af charterbranchen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens entré på området for forbrugervejledning i denne slags situationer er ganske ny, men bliver godt modtaget af charterbranchen.

“Det er vlgtigt, at gæsterne får at vide, at man ikke blot kan ringe ind og få ændret et aftaleforhold hvis man mister lysten til at rejse. Hos os er det Udenrigsministeriets neutrale vejledninger, som gælder her. De er den neutrale tredjepart, der har fingeren på pulsen verden over,“ siger kommunikationschef Torben Andersen fra Spies til CHECK-IN.dk.

Hos kollegaen Star Tour er man ganske enig. Man finder det usædvanligt, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen går ind i sager af denne art, men synes, at det er godt med en neutral instans, der er uafhængig af rejsearrangørerne og Udenrigsministeriet.

“Vores samarbejde med Udenrigsministeriet er enestående, og vi følger altid Udenrigsministeriets rejsevejledninger.Vi giver først pengene tilbage, når Udnerigsministeret har frarådet ikke-nødvendige rejser,“ understreger salgsdirektør Stig Elling fra Star Tour.

De fleste store charterarrangører har tradition for at følge Udenrigsministeriets vejledninger, men der er også nogle få arrangører, der har benyttet lejligheden til at krybe udenom, da de selv måtte have andre sikkerhedsvurderinger eller de økonomiske overvejelser angiveligt har spillet en større rolle end gæsternes ve og vel.

“At Spies følger Udenrigsministeriets anvisninger er vist kendt af de fleste. Vi har i hvert fald gjort meget for at gøre opmærksom på det. At så ikke alle i charterbranchen altid har fulgt anvisningen fra Udenrigsministereit, beklager vi meget,“ siger Torben Andersen fra Spies.

Skærpet rejsevejledning
Sidst på eftermiddagen mandag valgte Udenrigsministeriet at skærpe rejsevejledningen til Egypten. Det betyder, at man nu frafråder alle rejser til Egypten med undtagelse af turistområderne langs Rødehavet og Aqababugten.

Dermed skulle reglerne være opfyldt for, at rejsende vil kunne benytte sig af fortrydelsesretten i forhold til en købt flybillet til den egyptiske hovedstad Kairo. Det afhænger dog af “care-politikken“ hos det enkelte flyselskab.

Skærpelsen i rejsevejledningen sker med baggrund i det forhold, at den vedvarende uklare politiske situationen fører til forsatte demonstrationer, der er blevet mere voldelige og med mange dræbte og sårede. Udenrigsministeret mener samtidig, at der er øget risiko for, at volden også kan blive rettet mod udlændinge.