Forstærket indenrigssatsning fra Aarhus Lufthavn

Siden DSB´s beslutning om at trække nonstop InterCityLyn-tog ud af driften har der været tegn på fremgang i indenrigsflytrafikken mellem København og Aarhus. I det kommende sommertrafikprogram vil der blive udbudt 10.216 flysæder om ugen på Danmarks næststørste indenrigsflyrute.

Der kan i den kommende tid atter ventes fremgang på indenrigsflyruten mellem København og Aarhus.

Det sker blandt andet på baggrund af DSB´s nylige beslutning om at trækkenonstop og onestop InterCityLyn-togene udfra København-Aarhus togstrækningen.

Aarhus Lufthavn kan direkte aflæse beslutningen i lufthavnens passagerstatistik for november måned. Her gik indenrigstrafikken tilbage med beskedne 1,5 procent, men tilbagegangen er faktisk udelukkende relateret til den førstehalvdel af måneden, indtil DSB fik kapacitetsproblemer.

“Vi tager dette som udtryk for, at DSB´s ændring af trafikprogrammet på strækningen Aarhus-København, der blev iværksat med kort varsel midt på måneden, har haft en øjeblikkelig og positiv effekt for efterspørgslen på indenrigsflyvningen mellem Aarhus og København,“ siger lufthavnsdirektør Ole Paaske fra Aarhus Lufthavn.

I samarbejde med Cimber Sterling og SAS forventer lufthavnsdirektøren at udnytte den opståede situation til at styrke indenrigsflyproduktet for at vinde passagerer tilbage fra togene.

10.216 flysæder per uge

Kapaciteten vil da også være til stede. Cimber Sterling har programlagt i alt 8 hverdagsrotationer på ruten fra 25. marts 2012, mens SAS forventer at have 5 rotationer.

Det betyder en samlet udbudt kapacitet på 10.216 sæder per uge, hvilket er medvirkende til at fastholde positionen som Danmarks næststørste indenrigsflyrute. SAS udbyder knapt 48 procent af sæderne, mens partneren Cimber Sterling har sat sig på 52 procent af kapaciteten.

I november måned 2011 var der i alt 29.422 passagerer på indenrigsruten mellem København og Aarhus og år til dato er tallet 297.623, hvilket svarer til envækst på3procent i forhold til samme periode sidste år.

Dermed kan indenrigsruten mellem København og Aarhusblive den eneste af Danmarks seks indenrigsflyruter, der kommer ud med positiv vækst for hele kalenderåret 2011.