Forsvarsminister skyder mod DAT

Forsvarsminister Nick Hækkerup giver ikke meget for Danish Air Transports beskrivelse af hvordan det er, at lande og lette i Camp Bastion i Afghanistan.

Fra 2009 og frem til udgangen af marts i år har piloter fra Danish Air Transport omtrent hver uge fløjet ind til og ud fra Camp Bastion Lufthavnen i det sydlige Afghanistan med danske soldater ombord. Fra 1. april overtog litauiske Small Planet Airlines opgaven.

I april beskrev Danish Air Transport’s direktør, Jesper Rungholm, de udfordrende forhold ved starter og landinger i Camp Bastion. Forhold som gør, at disse flyvninger er meget anderledes end eksempelvis at flyve chartergæster til og fra spanske og græske ferieøer, sådan som Small Planet Airlines ofte gør.

Men den beskrivelse af forholdene giver forsvarsminister Nick Hækkerup ikke meget for.

”Ja, det er DAT-piloternes beskrivelse. Men man skal huske på hvem det var, der tabte udbuddet,” siger Nick Hækkerup til CHECK-IN.dk.

Ministeren refererer til, at det netop var Danish Air Transport, som Small Planet Airlines vandt over i udbudsrunden om flyvningerne fra 1. april og et år frem. I vrede over at have tabt udbuddet gør Danish Air Transport således hvad de kan for at dramatisere forholdene, mener ministeren.

Fare for angreb
I april sagde Jesper Rungholm til CHECK-IN.dk blandt andet:

”Selve lufthavnen i Camp Bastion er der ikke de store ben i. Den ligger på en flad slette. Men det der kan give udfordringer er de mange fly uden lys på, som også flyver ind og ud af lufthavnen. Det er andre transportfly, helikoptere og et stort antal ubemandede fly. Og antikollisions-systemet, TCAS, virker kun, hvis begge fly har tændt systemet,” påpegede Jesper Rungholm, der selv har siddet bag styrpinden på adskillige flyvninger til Camp Bastion.

”Desuden lukker de lufthavnen, når der er fare for fjendtlige angreb og ceremonier med døde soldater, som bæres ombord på transportfly for at blive transporteret hjem,” fortalte Jesper Rungholm, der har oplevet at lægge i holding over en lukket Camp Bastion lufthavn i en time.

Ligger i et hul
Hvis Camp Bastion er lukket, kan flyet blive omdirigeret til lufthavnen i Afghanistans hovedstad, Kabul.

”I Kabul er vejret og vindforholdene helt anderledes vanskelige, da byen ligger i et hul mellem op til fem kilometer høje bjerge,” forklarede Jesper Rungholm i april til CHECK-IN.dk.

Desuden kan der generelt være udfordringer med radiokommunikationen i det afghanske luftrum. Alle fly, der skal lande eller er lettet fra en afghansk lufthavn skal i afghansk luftrum holde sig under 28.000 fod, svarende til 8.500 meter. Fly der passerer hen over Afghanistan på vej mellem Europa og Asien skal holde sig over 28.000 fod.

Dette loft kombineret med landets høje bjerge betyder, at der ofte er meget dårlig radiokommunikation. Når man flyver mellem Kabul og Camp Bastion kan man som pilot opleve at havne i et ingenmandsland, hvor det hverken er muligt på radioen at række flyvelederne i Kabul eller Camp Bastion.

Endelig forstyrres radiokommunikationen ofte af de mange droner og deres jamming-udstyr.

Indkaldt igen
Ministerens angreb mod Danish Air Transport kom torsdag i sidste uge efter et halvanden time langt samråd i Folketingets Forsvarsudvalg. Her blev Nick Hækkerup udspurgt af folketingsmedlemmer fra både Enhedslisten og Venstre om Forsvarets valg af Small Planet Airlines.

Det var dog begrænset hvad ministeren kunne svare på i sagen. Derfor agter Venstres forsvarsordfører, Troels Lund Poulsen, at indkalde ministeren en gang til.

En amerikansk HH-60G Pave Hawk-helikopter letter i 2009 fra Camp Bastion. Foto: US Air Force.