Boeing 737-800 fra Ryanair. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund, Danish Aviation Photo)

Forventer største underskud i selskabets 35-årige historie

Ryanair har taget hul på regnskabsårets fjerde kvartal, og et forsigtigt gæt lyder på et underskud på mellem 6,3 og 7,1 milliarder kroner. Seneste kvartal kostede næsten 2,3 milliarder kroner.

Ingen flyselskaber går ram forbi under den nuværende coronapandemi. Heller ikke Ryanair, der netop har offentliggjort resultatet af regnskabsårets tredje kvartal fra 1. oktober til 31. december 2020.

Her var der blot 8,1 millioner passagerer mod 35,9 millioner i samme kvartal året før. Det var særligt de mange restriktioner op til julen, der ramte jule- og nytårstrafikken, og det resulterede i, at passagertallet alene i december måned faldt med 83 procent til blot 1,9 millioner passagerer.

Det kan også aflæses i regnskaberne. Omsætningen faldt i kvartalet med 82 procent til 340 millioner euro, eller hvad der svarer til lidt mere end 2,5 milliarder kroner. Til gengæld faldt nettooverskuddet til 306 millioner euro, hvilket er godt 2,3 milliarder kroner.

Ligesom Wizz Air har Ryanair formået at øge andelen af de supplerende indtægter i kvartalet. Tillæg og gebyrer udgjorde således 48 procent af de samlede indtægter mod blot 38 procent i samme periode året før.

Værste resultat i selskabets historie
Med udsigten til, at det igangværende kvartal bliver mindst ligeså udfordrende som december måned, har Ryanair forsigtigt estimeret et nettounderskud for året 2020/21 på mellem 850 og 950 millioner euro, hvilket rundt regnet svarer til 6,3 til 7,1 milliarder kroner. Det vil i givet fald blive det værste resultat i selskabets 35-årige historie.

Ryanair håber samtidig, at den hastige udrulning af COVID-19-vaccinerne kan styrke efterspørgslen på den britiske marked og fra selskabets hovedbase i London Stansted Airport. 

“Vi trøster os med succesen i det britiske vaccineprogram, hvor det er målet at vaccinere næsten 50 procent af den britiske befolkning (30 millioner mennesker, red.) inden udgangen af ​​marts. EU bør nu styrke det langsomme tempo i udrulningsprogrammet for at matche Storbritanniens præstationer,” hedder det i en pressemeddelelse fra Ryanair.

Udover det hastige vaccinetempo i Storbritannien kan Ryanair også glæde sig over, at selskabets kommende Boeing 737-8200 vil være certificeret af EASA i løbet af få uger. Dermed er det planen, at Ryanair-koncernen kan modtage 24 nye MAX-fly før sommeren, hvilket betyder lavere driftsomkostninger.

 

Relaterede artikler:

Nye kapacitetstilpasninger hos Ryanair 

Ryanair mistede 100 millioner passagerer i 2020

Ryanair køber 75 nye Boeing 737 MAX-8200