Thilde Waast, formand for Flyvebranchens Personale Union. (Foto: Jacob Crawfurd)

FPU: Flyafgift skal finansiere et politisk projekt

Modellen for en kommende passagerafgift på flyrejser kritiseres af Flyvebranchens Personale Union, da formanden mener, at luftfarten ”udnyttes til at lave en skjult skattestigning”.

Danmark har fået en ny regering, der er sammensat af Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne. Onsdag løftede partierne sløret for det regeringsgrundlag kaldet ’Ansvar for Danmark’, der skal danne rammen om deres arbejde frem mod næste valg.

Blandt punkterne var en fiskal passagerafgift på flyrejser på 100 kroner i gennemsnit, hvorfra provenuet skal benyttes til tiltag omkring lufthavnene og ”områderne omkring”, finansiering af landets første grønne indenrigsrute samt en forhøjet ældrecheck.

Nyheden om afgiften har fået en blandet modtagelse i branchen, hvor den fra flere sider er blevet kritiseret, blandt andet fordi hele provenuet ikke skal benyttes til at finansiere investeringer i den grønne omstilling af luftfarten herhjemme.

Skal føres tilbage til branchen
Hos Flyvebranchens Personale Union (FPU) forholder formand Thilde Waast sig også kritisk til den nye afgift, og overfor fagforeningens medlemsblad Fagbladet Luftfart sætter hun ord på, hvad hun mener, der er i vejen med den.

”Der er ingen begejstring at spore hos os. Vi er stærkt kritiske over for det, vi er blevet præsenteret for indtil videre. Vi kan kun tolke det som en afgift, der skal dæmpe efterspørgslen på flyrejser, samtidig med at den skal finansiere et politisk projekt, der ikke har noget som helst med luftfart at gøre.”

”Vi er helt med på, at luftfarten skal være grønnere. Derfor er det også essentielt, at en afgift bliver kanaliseret tilbage til luftfarten. Vi er ikke imod en passagerafgift, men en afgift skal være proportionel, og den skal give mening. 100 kroner vil kunne mærkes på pengepungen hos passagererne. Samtidig er det problematisk, at luftfarten udnyttes til at lave en skjult skattestigning. Vi kan kun bakke op om en passagerafgift, som udelukkende bruges til at investere i at gøre luftfarten grønnere.”

Skuffede over den nye regering
Ifølge Thilde Waast bakker man fra FPUs side op om det forslag, der er kommet fra Luftfartens Klimapartnerskab. Det drejer sig om, at der bør oprettes en klimafond, som midlerne fra en passagerafgift skal kanaliseres ind i.

Fonden vil derefter kunne investere i udviklingen af eksempelvis bæredygtigt flybrændstof og andre tiltag, som kan tjene til at mindske klimapåvirkningen fra den danske del af luftfarten.

”Vi er skuffede over, at den nye regering ikke har lyttet til det, som luftfartsbranchen har foreslået sammen. Vi kan godt se, at der er mening i en mindre passagerafgift, men indtægten fra afgiften bør alene bruges til at investere i luftfartens grønne omstilling.”

Formanden slår fast, at FPU nu sammen med andre brancheaktører vil undersøge, hvordan den nye SVM-regering konkret vil gøre en kommende passagerafgift til virkelighed og slå fast over for politikerne, at man fra branchens side ikke mener, at den i sin nuværende form ikke er den optimale løsning.


Relaterede artikler:

SAS: Passagerafgift svækker konkurrencekraften

Ny regering: Passagerafgift på 100 kroner

Ønsker passagerafgift skal føres tilbage til branchen