FH´s forslag om flyafgift får ikke en særlig god modtagelse hos Flyvebranchens Personale Union, der er en af FH´s medlemsorganisationer. “Den form for afgift er ikke den rigtige løsning.”
Statsminister Mette Frederiksen sendte fredag eftermiddag med regeringens beslutning om at fastholde den skærpede rejsevejledning til hele verden frem til den 31. august – med undtagelse af Norge, Tyskland og Island – et dybt leverstød mod den danske rejse- og luftfartsbranche.
Der var ikke engang gået 24 timer efter dette, før FH-formand Lizette Risgaard kunne fremlægge FH´s helhedsplan for en retfærdig grøn omstilling. I planen lægges der op til, at der på kort sigt – senest i 2025 – indføres klimaafgifter, hvor luftfarten blev taget frem som et eksempel på en sektor, som kunne være oplagt til en afgift.
“I nogle sektorer kan der på kort sigt indføres klimaafgifter. Det kunne for eksempel være inden for luftfarten, hvor figur 16 (figur i helhedsplanen, red.) viser, at der er stor opbakning til en flyafgift blandt danske lønmodtagere. Hele 57 procent finder, at det vil være et godt forslag, mens kun 17 procent finder det dårligt,” hedder det således i oplægget.
FH ønsker, at der skal “indføres en flyafgift af en størrelsesorden, der enten påvirker forbrugeradfærden eller flyselskabernes tilskyndelse til at mindske udledningen. Afgiften indrettes progressivt, for eksempel ved et skalatrin med en højere afgift for businessclass eller langdistanceture.” Dette er angiveligt inspireret af Enhedslisten Klimaplan 2030, der har lignende tanker.
FPU er lodret uenig
Et gammelt mundheld siger, at man aldrig skal sparke til nogen, der ligger ned. Sådan er det nemlig i luftfartsbranchen blevet opfattet, når FH ønsker at indføre klimaafgifter for luftfarten, selvom branchen har leveret et ambitiøst og balanceret udspil i forbindelse med Luftfartens Klimapartnerskab, og i øjeblikket er lukket ned som følge af de restriktive rejsevejledninger under COVID-19-pandemien.
Selvom FH repræsenterer 1,3 millioner lønmodtagere gennem de 65 medlemsorganisationer, så er det heller ikke alle, der er enige i det oplæg, der blev præsenteret lørdag. For Flyvebranchens Personale Union (FPU), der er en del af Brancheorganisationen Luftfart og Jernbane, blev det for meget.
“FPU er uenig i FH’s forslag om en flyafgift i den version, som er blevet præsenteret i dag,” skriver FPU-formand Thilde Waast, og fortsætter: “FPU ønsker ikke en afgift, der har til formål at straffe selskaberne og passagerer. En sådan afgift vil have den stik modsatte effekt, og den vil ikke føre til grønnere luftfart. I stedet vil den risikere at kunne sende passagerer i favnen på uambitiøse udenlandske selskaber såsom Ryanair og Wizz Air.”
Herudover hæfter Thilde Waast sig ved, at FH – ifølge hendes opfattelse – ikke ønsker at indføre en klimaafgift her og nu.
“Desværre er den form for afgift, som FH i dag har præsenteret, langt henad vejen ikke den rigtige løsning. Det skal dog siges, at Politiken skarpvinkler forslaget en række steder, for eksempel når det kommer tidshorisonten; FH lægger ikke op til at indføre en flyafgift med det samme. Langt fra,” lyder det fra FPU-formanden.
Bakker op om klimapartnerskabets model
FPU ønsker i stedet, at man skal følge den plan, som Klimapartnerskabet for Luftfart har offentliggjort. En plan, der nedbringer luftfartens udledning frem mod 2030, og som hele luftfartsbranchen står bag. Rådet for Grøn Omstilling har i øvrigt kaldt den “nok verdens mest ambitiøse plan for klimaregulering i luftfart.”
“Vi siger nej tak til kortsigtede afgifter, der ikke vil have en grøn effekt, og da særligt ikke hvis de danske selskaber mister muligheden for at gå forrest i klimakampen. Luftfart er helt afgørende for Danmark, og det er vores alle sammens ansvar at sikre en bæredygtig luftfart med Danmark i spidsen. Det kommer vi også til at gøre vores klimaminister opmærksom på, som i øvrigt har afvist FH’s nuværende forslag med samme begrundelser som os,” skriver Thilde Waast.
FPU står ikke alene med sine synspunkter. Hos 3F, der er Danmarks største fagforening, er der også tidligere givet udtryk for stor opbakning til luftfartens model for den grønne omstilling.
”Skulle der komme en afgift, mener vi, at den skal føres tilbage til branchen til udvikling af mindre forurenende og støjende motorer, nye brændstoftyper, mere brændstoføkonomiske måder at flyve på, mindre forurening i og omkring lufthavnene, samt den fysiske indretning og arbejdsgangene i lufthavnene,” sagde Henrik Bay-Clausen, formand for 3F Kastrup i foråret 2019 til CHECK-IN.dk.
Relaterede artikler:
Luftfarten får ros fra Enhedslisten