Qatar Airways Boeing Boeing 787 Dreamliner fra Qatar Airways i Københavns Lufthavn. (Foto: Andreas Krog)

Fra nul til 15.722 sandkasse-sæder i CPH

Qatar Airways og Emirates udvider til december deres ruter fra CPH med henholdsvis to daglige flyvninger og større fly. Dermed er de to selskaber på fem år gået fra nul til næsten 16.000 sæder ind og ud af CPH.

På godt fire år har de to såkaldte sandkasse-selskaber Qatar Airways og Emirates indtaget Københavns Lufthavn med fuld musik. Fra nul sæder ind og ud af København i 2011 før Qatar Airways, som det første af de to selskaber, åbnede rute til CPH i 2010, til næsten 16.000 ugentlige sæder, når selskaberne til december skruer yderligere op med flere frekvenser og større fly.

Tirsdag bekendtgjorde Qatar Airways således, at selskabet fra 2. december vil flyve to gange dagligt mellem København og Doha med deres Boeing 787 Dreamliner-fly, som de også bruger på de 11 ugentlige flyvninger, som selskabet har på ruten i dag. Ruten startede i 2010 med fire ugentlige flyvninger med en lille Airbus A319 med plads til 110 passagerer. Siden hen har selskabet indsat et væsentligt større Airbus A330-fly og udvidet til syv ugentlige flyvninger. I 2013 erstattede Qatar Airways så A330’eren med Boeing 787 Dreamliner, og i februar i år øgede man fra syv til 11 ugentlige flyvninger.

High density-version
Emirates annoncerede i april, at de fra 1. december vil bruge deres helt nye “high density“-version af Airbus A380-dobbeltdækkerflyet på ruten mellem København og Dubai. Modsat Emirates’ normale A380’ere, så har det fly ingen first class-sæder. Det betyder til gengæld, at der bliver plads til i alt 615 passagerer mod 517 i Emirates normale A380’ere. I dag flyves der med fly af typen Boeing 777-300ER med plads til 428 passagerer.

Med det store Emirates-fly og de to daglige Qatar-dreamlinere, så kommer det samlede antal sæder til salg på ruterne fra København til Dubai og Doha fra starten af december op på 15.722 sæder i begge retninger til sammen.