Finnair er i 2013 tilbage i det røde regnskabsfelt efter et enligt overskud i 2012. Selskabet varsler nye forhandlinger med det flyvende personale om arbejdsvilkår.
I Finland må Finnair notere sig at 2013 langt fra blev lige så godt et år som 2012. Selskabet kom nemlig ud af året med et driftsunderskud på knap 66 mio. kroner. Det er en tilbagegang på omkring 320 mio. kroner i forhold til 2012’s resultat, der lød på et plus på omkring 254 mio. kroner. Det var selskabets første overskud i fire år efter et intensivt spareprogram.
Samtidig faldt omsætningen fra 2012 til 2013 med omkring to procent til 17,9 mia. danske kroner.
Allerede få dage før offentliggørelsen af regnskabet for tredje kvartal 2013 varslede Finnair aktiemarkedet om et forventet fald i omsætningen i 2013. Selskabet pegede på det tidspunkt på den usikre europæiske økonomi og en kun svag vækst på de asiatiske ruter, som udgør langt hovedparten af Finnairs oversøiske trafikprogram.
”En svag finsk økonomi blev afspejlet i efterspørgslen på hjemmemarkedet, især i anden halvdel af året. Efterspørgslen voksede i passagertrafikken mellem Asien og Europa, men på samme tid steg konkurrencen på dette marked i takt med at konkurrenter lancerede nye ruter til især Sydøstasien,” siger Pekka Vauramo, koncernchef i Finnair i regnskabsmeddelelsen for 2013.
Målt i antal passagerer steg markedet for flyvninger mellem Helsinki og Finnairs europæiske destinationer med 4,2 procent, mens markedet mellem Finnairs asiatiske og europæiske destinationer steg med 1,8 procent.
Fast besluttet
Finnair står midt i at forhandle nye overenskomster med det flyvende personale. Ekstraordinære forhandlinger midt i en overenskomstperiode i stil med de dramatiske forhandlinger, som SAS var igennem med sine flyvende medarbejdere i november 2012. Forhandlingerne skrider langsomt frem.
”I forhold til de kollektive overenskomster, der er indgået med kabinepersonale og piloter, er vi enige om at forlænge tidsplanen for forhandlingerne indtil første halvdel af 2014. Vores mål for omkostningsreduktioner forbliver dog uændret,” fastslår Pekka Vauramo.
”Mange af vores strukturer i forbindelse med løn og arbejdstid stammer fra en æra med lukkede regulerede markeder. At genforhandle disse strukturer til at kunne matche det nuværende arbejdsmarked er udfordrende. Men vi er fast besluttet på at gå videre med Finnairs strukturelle ændringer og omkostningsreduktioner i samarbejde med personale og deres repræsentanter. Jeg håber, at vi når frem til aftaler om de omkostningsreduktioner, som nødvendige for Finnair og dets personale,” siger Pekka Vauramo.