Den nye Falcon 10X fra Dassault Aviation. Illustration: Dassault Aviation

Går ind i produktionsfasen med Falcon 10X

Dassault Aviation er gået i gang med produktionen af Falcon 10X, der får en rækkevidde på op til 14.000 kilometer. Businessjetten vil efter planen komme i drift i slutningen af 2025.

I maj 2021 kunne Dassault Aviation løfte sløret for deres nyeste fly, Falcon 10X, der vil sætte nye standarder på markedet for ultra-langtrækkende businessjets.

Den franske flyproducent oplyser nu, at den indledende produktion og test af flyet er gået i gang. Businessjetten vil få en rækkevidde på 7.500 nautiske mil, eller hvad der svarer til hele 13.890 kilometer. Flyet vil dermed kunne flyve strækninger som New York-Shanghai og Los Angeles-Sydney.

”Alle elementerne til endnu en fantastisk Falcon samles bogstaveligt talt i vores forskellige produktionsfaciliteter. Dette nye fly, den største specialbyggede businessjet på markedet, vil legemliggøre den nyeste teknologi og sætte et nyt benchmark for passageroplevelse,” siger Eric Trappier, koncernchef i Dassault Aviation.

Omfattende tests af Rolls-Royce-motorer
De første større dele til flyet inklusiv landingsstellet er blevet fremstillet og klar til montering. Den første hele kompositvinge i fuld størrelse er også ved at blive klargjort til blandt andet udmattelsestest.

Motorerne bliver udviklet af Rolls-Royce, der for første gang skal levere motorer til et fly fra Dassault. Motoren har fået navnet Pearl 10X, og testene er indtil videre forløbet upåklageligt. Indtil videre er der logget over 1.000 testtimer af motoren, der bliver i stand til at kunne operere på 100 procent bæredygtigt flybrændstof (SAF).

Kabinen i Falcon 10X. Illustration: Dassault Aviation

Dassault har taget en ny tilgang til test af Falcon 10X på jorden, inden det overhovedet kommer i luften første gang. I flyproducentens faciliteter i Istres i det sydlige Frankrig anvendes to næsten identiske multi-testenheder med hver deres cockpit og tilhørende flysystemer.

Kan flyve med passagerer om tre år
Falcon 10X vil efter planen komme i drift i slutningen af 2025, og kunderne skal finde den store pung frem for at erhverve sig det luksuriøse fly. Ifølge nyhedsbureauet Reuters bliver prisen i omegnen af 75 millioner dollar, eller hvad der svarer til 566 millioner kroner.

Flyets kabine er 203 centimeter høj og 277 centimeter bred. Kabinens længde er 16 meter. Der vil være plads til otte passagerer, men kunderne vil kunne vælge mellem forskellige kabinekonfigurationer. Flyets hastighed bliver Mach 0.925, eller hvad der svarer til 1.100 kilometer i timen. Vinduerne i Falcon 10X vil være næsten 50 procent større end dem i Falcon 8X, og de vil sørge for den lyseste kabine inden for segmentet af forretningsfly.

Dassault Avation er ikke kun på vej med Falcon 10X. Flyproducenten foretog i foråret 2021 en jomfruflyvning med Falcon 6X, der sammen med Falcon 10X skal tage kampen op med andre businessjet-producenter som Bombardier og Gulfstream. Falcon 6X vil kunne fragte mellem 12 og 16 passagerer op til 10.185 kilometer.

 

Relaterede artikler:

Ny Falcon 10X ikke relevant for det danske marked

Ny Falcon-jet på jomfruflyvning

Tester motor til Falcon-jet på Boeing 747