Kabine i American Airlines-fly. (Foto: American Airlines | PR)

Gaffatape er sidste udvej mod urolige flypassagerer

Kabinepersonalet har meget vide rammer, når det gælder om at passivisere ustyrlige passagerer. Men at bruge gaffatape er den sidste mulighed i værktøjskassen.

At kabinepersonalet ombord på et fly fra American Airlines i juli valgte brugte gaffatape for at passivisere en urolig kvindelig passager, kom bag på mange.

Der blev igen brugt gaffatape for nogle uger siden mod en mandlig passager, der angiveligt befamlede og slog på stewardesser ombord på et fly fra Frontier Airlines.

For nylig har der været endnu en hændelse ombord på et fly fra American Airlines, hvor besætningsmedlemmer overvejede at bruge gaffatape mod en ung mand, men opgav og fik ham passiviseret på anden vis.

Og det er ikke nyt at bruge gaffatape mod urolige passagerer. Der har været tilfælde i 2003, i 2008, i 2013 og i 2018, skriver Washington Post.

Forskellige metoder
“Det er almindeligt at bruge gaffatape for at sikre en person, der repræsenterer en trussel mod flyvningen eller mod andre,” siger Jeff Price, professor i luftfartsledelse ved Metropolitan State University i Denver, til avisen.

De enkelte flyselskaber har forskellige måder at håndtere urolige passagerer, og Federal Aviation Administration (FAA) giver besætningsmedlemmerne vide rammer for, hvordan de kan håndtere de ​​forstyrrende elementer.

“Besætningen er ansvarlig for sikkerheden i kabinen, og den har flere muligheder, når den beslutter sig for, hvordan den vil håndtere individuelle situationer,” hedder det i en erklæring fra FAA.

Fra International Air Transport Association (IATA) lyder det, at passagerer kun bliver fastholdt som en sidste mulighed, hvis alle andre bestræbelser på at få situationen under kontrol ikke har virket.

Uddannet i deeskalering 
“Kabinepersonalet er uddannet i deeskalering og fastholdelsesteknikker,” hedder det i erklæringen.

”Der findes ikke standardudstyr til fastholdelse, så det er op til de enkelte flyselskaber, hvad de ønsker at bruge.”

Hos American Airlines indgår gaffatape som en del af pakken, men flyselskabets politik er, at kabinepersonalet først skal forsøge at nedtrappe situationen, før den griber til begrænsninger af passagerens bevægelsesfrihed. Kvinden, der blev tapet fast til sit sæde, havde eksempelvis forsøgt åbne en flydør midt under flyvningen.

Hos Delta Air Lines er det ikke tilladt at tape passageren fast til sædet, da det kan give problemer under en eventuel evakuering. Flyselskabet sender derfor ikke gaffatape med besætningerne, men de kan bruge fastholdelsesmanchetter, hvis det ikke lykkes af deeskalere en konflikt.

Den mere hyppige brug af gaffatape kommer midt i en voldsom stigning i antallet af ustyrlige passagerer. FAA sagde i sidste uge, at den i år havde modtaget 3.810 rapporter om den slags.

 

Relaterede artikler:

Uregerlig flypassager spændt fast med gaffatape

Urolig passager tvang fly til at gå ned

Kabineansat mistede to tænder ved infight med passager

Passager får dom for at smadre toilet på Finnair-fly