Gebyrfrie SAS indfører kreditkortgebyr

I store annoncer bryster SAS sig af ikke at opkræve gebyrer oveni billetprisen, sådan som lavpriskonkurrenterne gør det. Men nu kommer selskabet alligevel med et gebyr for brug af udenlandske kreditkort.

I store annoncer har SAS gennem længere tid slået på tromme for, at selskabet ikke lægger ekstra gebyrer oven i den annoncerede billetpris. Hos SAS koster en billet, det som kunderne kan se. Dermed forsøger SAS klart at udpensle forskellen mellem dem og lavpriskonkurrenterne.

Men fra oktober kommer der et lille gebyr oven i prisen, hvis man bruger et internationalt kreditkort til at købe en SAS-billet. For danske kunder er gebyret på 1,8 procent af billetprisen.

SAS forsvarer sig med, at selskabet blot opkræver gebyret på vegne af andre. Pengene sendes nemlig videre til de internationale kreditkortfirmaer som Mastercard, Diners og American Express.

”SAS kan ikke fortsætte med at betale de gebyrer til passagererne, som opkræves af en tredjepart. For SAS udgør udgiften mellem 200 og 300 millioner kroner om året. Det er en udgift, som vi ikke selv har indflydelse på størrelsen af,” siger Knut Morten Johansen, informationschef i SAS, til norske Aftenposten.

Han understreger, at passagererne fortsat gebyrfrit kan betale med almindelige betalingskort som Dankort, ligesom der fortsat kan laves banktransaktioner uden ekstra udgifter.

Fortsat et nulgebyrselskab
Johansen mener fortsat, at passagererne vil opleve SAS som et gebyrfrit selskab sammenlignet med lavpriskonkurrenterne.

”SAS vil fortsat være et nulgebyrselskab. Vi tager os fortsat ikke betalt for de almindelige serviceydelser og produkter, som man nyder godt af, når man flyver med os,” siger Johansen.

Hos mange lavprisselskaber koster det ekstra at medbringe kufferter og lignende.