Græske ATR-fly hos Cimber Sterling

I en hangar i Sønderborg Lufthavn står i øjeblikket to ATR72-200 fly fra græske Olympic Airlines, der stoppede operationerne i 2009. Flyene er officielt til ‘heavy maintenance’, men skal angiveligt være de første ‘nye’ ATR-fly i Cimber-flåden.

Hos Cimber Sterling i Sønderborg Lufthavn står i øjeblikket to ATR72-200 fly fra græske Olympic Airlines.

Samlet rådede Olympic Airlines over seks ATR72-fly, da selskabet blev overtaget af en græsk kapitalfond i 2009. Flyene er opkaldt efter de græske videnskabsmænd, henholdsvis Thales, Hippokrates, Demokrit, Homer, Herodot og Archimedes.

Olympic Airlines blev oprindeligt etableret den 6. april 1957 af den græske skibsreder Aristotle Onassis.En familietragedie, hvor skibsreder Onassis´søn Alexander omkom i en flyulykke den 22. januar 1973medførte, at den græske skibsreder solgte selskabet til den græske stat få måneder senere.Onassis døde i øvrigt kort tid efter i 1975.

I 35 år blev selskabet drevet videre af den græske stat, der i 2009 blev tvunget til at sælge selskabet tilGrækenlands største kapitalfond Marfin Investment Group. Herefter tog Olympic Air over, men ønskede ikke at gøre brug af ATR72-200 flyene, der sidenhen har været opmagasineret og lejlighedsvis beskæftiget på korte lejekontrakter.

Tofly i hangar i Sønderborg

Nu står to af de seks fly i en hangar i Sønderborg Lufthavn tilhørende Cimber Sterling. Officielt er flyene til heavy maintenance, men der er stærke forlydender om, at flyene er vedat bliveinspiceret og vurderet med henblik på integration i Cimber Sterlings flåde.

Det kan dog ikke bekræftes af Cimber Sterling, at selskabetskal overtagede to fly. Men der hersker ingen tvivl om, at Cimber Sterling sagtens vil kunne beskæftige flyene fra det tidligere græske flyselskab. I øjeblikket harCimber Sterlingomdisponeret flyflåden, således at de relativt omkostningstunge 50 sæders CRJ200-fly blandt andet flyver indenrigs på eksempelvisKøbenhavn-Aalborg ruten, hvor en ATR72 vil være mere kosteffektiv til denne operation.

Hos Cimber Sterling udtrykker man det således: “Der er ingen tvivl om,at de ATR72-fly, som ertilheavy maintenance hos os i øjeblikket, matcher vores behov i forhold til den netop vedtagne flådestrategi. Men der er ikke på nuværende tidspunkt indgået aftale om overtagelse af de to fly ,“ siger kommerciel direktør Jacob Krogsgaard fra Cimber Sterling til CHECK-IN.dk.

De seks ATR72-200 fly fra Olympic Airlines, som ikke har været fast beskæftigede siden slutningen af 2009, er alle produceret i perioden 1991-93 og har således en alder på mellem 19 og 21 år. Udover de to fly, som Cimber Sterling angiveligt har et godt øje til, har også britiske Flybe vist interesse for flere af de ældre ATR-fly fra Olympic.

Der har tidligere været forlydender om, at Cimber Sterling skulle overtage flere af de mere end 20ATR72-fly, som det Billund-baserede flyleasingselskab Nordic Aviation Capital er undervejs med at hjemtage fra amerikanske American Eagle, der har valgt en ny flådestrategi i slutningen af januar måned.

Men endnu er der ingen konkrete udmeldinger fra Cimber Sterling, der tydeligvis aktuelt har et presset trafikprogram med baggrund i en midlertidig flådedisponering, der ikke er optimal i forhold til selskabets nuværende trafik og fremtidige dispositioner.

Læs også:

ATR-fly på vej til Cimber Sterling

Cimber: ‘Gamle’ og nye ruter i spil til Jylland