GreyBird Pilot Academy og FPU er fortsat ikke nået frem til en overenskomstaftale. (Foto: GreyBird Pilot Academy | PR)

GreyBird-konflikt kan brede sig

En måneds konflikt mod pilotskolen GreyBird Pilot Academy har ikke ført til et gennembrud i overenskomstforhandlingerne. Derfor vil FPU udvide med en sympatistrejke, hvis der ikke findes en løsning.

Det kan blive for flyene fra pilotskolen GreyBird Pilot Academy at operere til og fra en række danske lufthavne i en periode. Pilotskolens verserende konflikt med Flyvebranchens Personale Union (FPU) griber nemlig om sig.

De to parter har forhandlet om en overenskomst for en del af skolens instruktører i henved et år, men i starten af februar brød forhandlingerne sammen, og FPU varslede konflikt mod skolen. Den gik i gang den 1. marts, da størstedelen af skolens flyveinstruktører gik i strejke.

Arbejdsnedlæggelsen har dog ikke ført til, at der er blevet fundet en løsning ved forhandlingsbordet, og derfor har fagforeningen taget et nyt værktøj i brug. FPU har indkaldt til en sympatistrejke, hvilket kan betyde, at AFIS-operatørerne i en del lufthavne og på visse flyvepladser ikke vil betjene pilotskolens fly.

Strejker i lufthavne i Jylland og på Fyn
Kort sagt leverer en AFIS-operatør en del af de informationer, som en pilot skal bruge for at udføre en indflyvning sikkert. Det kan blandt andet være ajourførte oplysninger om vind og vejr, de aktuelle baneforhold i lufthavnen samt eventuel anden flytrafik i området.

Hvis der ikke findes en løsning på konflikten med FPU, vil AFIS-operatørerne i lufthavnene i Esbjerg, Odense, Sindal, Stauning, Sønderborg og Vamdrup hverken levere informationer til eller betjene fly fra pilotskolen efter den 26. april, hvor sympatistrejken er varslet til at gå i gang.

Yderligere vil AFIS-operatørerne på en række mindre danske flyvepladser også deltage i sympatistrejken. Det skriver Fagbladet Luftfart, som er FPUs medlemsblad. Det præciseres dog ikke hvilke flyvepladser, som det konkret drejer sig om.

Intet gennembrud efter en måneds konflikt
Konflikten er udsprunget af, at flyveinstruktørerne ved GreyBird Pilot Academy, der ligger i Aarhus Airport, mener, at deres dage er for uforudsigelige. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at arbejdsdagen kan blive ændret indtil klokken 18 dagen før, at de ansatte skal møde på arbejde igen. Pilotskolen vil derimod gerne have, at instruktørerne udviser mere fleksibilitet samt går ned i løn.

FPU fortæller, at selvom konflikten har været i gang i fire uger, har den ikke ført til et gennembrud ved forhandlingsbordet. Det er årsagen til, at der indkaldes til sympatistrejke, da et potentiel stop for flyveinformationer ifølge fagforeningen forhåbentligt kan få gang i overenskomstforhandlingerne igen.

”Vi håber selvfølgelig, at GreyBirds ledelse inden da vil være villige til at forhandle, inden sympatistrejken går i gang, så vi kan få en overenskomst på plads. Instruktørerne i GreyBird har ikke været organiseret tidligere, og de har ikke haft en overenskomst. De har stået sammen i denne konflikt, og de fortjener i den grad, at der bliver fundet en løsning, så de kan komme tilbage og arbejde under gode, overenskomstdækkede forhold,” udtaler næstformand Anders Mark Jensen fra Flyvebranchens Personale Union.

Både arbejdsgiver og ansatte skal tilgodeses
Søren Møller, der er administrerende direktør for GreyBird Pilot Academy, har ved en tidligere lejlighed fortalt til CHECK-IN.dk, at skolen gerne vil indgå en overenskomst med flyveinstruktørerne, men det vil kræve, at begge parter bliver tilgodeset i en eventuel aftale.

”Vi har været i forhandlinger med FPU i lidt over et år, og vi forsøger at søge de kompromisser, som der nu kan søges. Hvis man vil have et, må man også give noget andet,” lød det fra Søren Møller.

“Vi vil gerne indgå en overenskomst, men den skal være en kombination af medarbejdernes ønsker og virksomhedens behov.”

 

Relaterede artikler:

På vej mod 850 FPU-medlemmer i SAS-uniform

Flyveinstruktører går i strejke for overenskomst

”Jeg kan ikke genkende den udlægning”