Air Greenland Sikorsky S-61 med navnet Nattoralik. (Foto: Air Greenland)

Håndværkertilbud fra Air Greenland

Air Greenland har sat en helikopter til salg, som selskabet fik leveret tilbage i 1965. Flyselskabet understreger, at prisen på to millioner kroner er et håndværkertilbud.

Den 10. april 1965 landede den første af to Sikorsky S-61 helikopter i Nuuk, hvor den skulle tages i brug af det daværende Grønlandsfly. Sidenhen blev den store helikopter en del af den grønlandske historie, idet mange grønlændere er vokset op med den rungende lyd fra arbejdshesten i grønlandsk luftfart.

Derfor har det også vakt stor opmærksomhed, at Air Greenland har sat helikopteren til salg for en pris af to millioner kroner. Helikopteren kan ikke længere flyve, og den vil derfor være bedst egnet som reservedele.

Det vil dog falde mange grønlændere for brystet, hvis OY-HAF – bedre kendt som Nattoralik – skal ende sine dage som reservedele for tilsvarende helikoptere af nyere dato. Air Greenland understreger selv, at affektionsværdien er “tårnhøj”, og blandt befolkningen er der da også mange forslag om at bevare flyet i Grønland som en slags museumsobjekt.

S-61´eren fløj sidste ruteflyvning med passagerer i 2012, og i nyere tid var det Kujalleq Kommune, der oftest havde besøg af den ikoniske helikopter tillige med byer og bygder omkring Diskobugten i vinterhalvåret.

Nye SAR-helikoptere på vej
I dag har Bell 212-helikoptere overtaget en del af opgaverne i forhold til passagertransport, men da Air Greenland for år tilbage fik tildelt SAR-kontrakten med den danske stat, købte man en nyere S-61 til erstatning for en af de to S-61 helikoptere, der allerede havde omkring et halvt århundrede på bagen.

Den “nye” helikopter var blot 37 år gammel, og var på forhånd indrettet til SAR-opgaver (Search & Rescue, red.). Denne S-61 med registreringen OY-HUF havde en fortid hos den irske kystvagt og skulle bruges som backup for den ældste helikopter i SAR-beredskabet.

Problemet var dog, at den var i dårligere stand end først ventet, og der blev brugt adskillige timer i hangaren på at forsøge at gøre den flyvefærdig. I stedet måtte man bruge dele fra OY-HUF på at gøre den ældste helikopter klar til backup-opgaver.

I oktober sidste indgik Air Greenland en aftale om anskaffelse af to Airbus H225-helikoptere til erstatning for de ældre S-61´ere. Det var oprindeligt planen, at de nye helikoptere skal leveres i løbet af 2020.

 

Relaterede artikler:

Tidligere SAS-pilot er ny flyvechef hos Air Greenland

Air Greenland-direktør skal gøre klar til nye fly

Air Greenland taber på fejlkøb af helikopter