Et Boeing 737-800 fly fra SAS var for 10 dage siden impliceret i et uheld i Oslo Lufthavn, da flyet gled af banen under landingsafløbet. Den norske havarikommission har nu besluttet at indlede en undersøgelse.
Den norske havarikommission har indledt en undersøgelse af en hændelse den 25. maj i Oslo Lufthavn ved Gardermoen, hvor et Boeing 737-800 fly fra SAS kørte af banen i forbindelse med landingsafløbet.
Flyet med registreringen LN-RCZ havde været undervejs fra Tromsø til Oslo med samlet 176 passagerer og besætningsmedlemmer om bord og foretog en landning i medvind og regn på bane 01L. Denne bane var på det pågældende tidspunkt forkortet på grund af asfaltarbejde.
Da banen var glat lykkedes det ikke piloterne at foretage en fornøden opbremsning, således at flyet fortsatte forbi den sidste afkørsel A9 og blev i stedet bragt til standsning på et område med betonunderlag ved sikkerhedsområdet lige nord for A9.
Advarsel til flyselskaberne om glat bane
Brand- og redningskøretøjerne blev tilkaldt og undersøgte flyet, inden det ved egen hjælp kunne køre til platformen foran terminalen.
Flyet fik mindre skader som følge af sammenstødet med to lysarmaturer ved landingsbanen.
Luftfartsmyndighederne havde allerede den 17. maj udsendt en såkaldt NOTAM (Notice to Airmen, red.) til flyselskaberne, hvori det hed, at bane 01L i perioden fra 18. maj kl. 07.00 til 29. maj kl. 21.00 ville være glat de sidste 300 meter i tilfælde af regnvejr.
Under afsfaltarbejdet er bane 01L forkortet til 1.928 meter og med de sidste 300 meter af banen som værende meget glat i vådt vejr, er banen reelt kun 1.628 meter, hvilket flyselskaberne nu formentlig vil tage sig i agt for, så længe reparationsarbejderne står på.