Terminal 2 i London Heathrow. Foto: London Heathrow Airport

Heathrow er tilbage i 70’erne

2020 har været et katastrofalt år for London Heathrow, der havde et passagertal på niveau med det i 1970’erne. Samtidig har lufthavnen lidt et tab på over 17 milliarder kroner.

Coronakrisen har for alvor kradset – og gør det fortsat – i London Heathrow.

Storlufthavnen i den britiske hovedstad har i den grad været påvirket af coronakrisen med kraftigt faldende passagertal og en yderst hårdt trængt økonomi.

Nu har London Heathrow fremlagt sine økonomiske resultater for 2020, og det er ikke opmuntrende læsning. Lufthavnen har tabt to milliarder pund, hvilket svarer til 17,3 milliarder kroner.

Antallet af rejsende i den store lufthavn har været i frit fald i løbet af sidste år, hvor der sammenlagt valfartede 22,1 millioner passagerer gennem terminalerne mod normalt cirka 80 millioner. Over halvdelen af disse rejste i januar og februar – altså før coronapandemien. Passagertallet landede på et niveau, der svarer til det, der var i London Heathrow i 1970’erne.

Det lave passagertal betød samtidig, at London-lufthavnen faldt fra førstepladsen og ned på tredjepladsen på listen over de største europæiske lufthavne i 2020. Istanbul Airport er ny i førerpositionen.

Har likviditet indtil 2023
London Heathrow har reduceret driftsomkostningerne med næsten 400 millioner pund (3,5 milliarder kronred, red.) i det forgangne år, og det har blandt andet været med til at få lufthavnen gennem krisen indtil nu. 2020 blev afsluttet med en likviditet på 3,9 milliarder pund (34 milliarder kroner, red.), hvilket er nok til at holde lufthavnen oven vande indtil 2023.

De civile luftfartsmyndigheder i Storbritannien, CAA, bør dog handle nu og give mulighed for lavere lufthavnsafgifter, mener London Heathrow. Lufthavnen er særligt opsatte på at få gang i den transatlantiske trafik igen for at styrke økonomien. Samtidig er der dog også glæde over håndteringen under coronapandemien.

”2020 har været et af vores mest udfordrende år. Men på trods af et tab på to milliarder pund og et passagerniveau, som vi ikke har set siden 70’erne, er jeg meget stolt af den måde, som vores kolleger har holdt vores passagerer sikre og den britiske hub-lufthavn åben for vitale forsyninger hele vejen igennem,” siger John Holland-Kaye, administrerende direktør i London Heathrow.

”Vi kan være håbefulde for 2021, hvor Storbritannien er ved at blive det første land i verden, der sikkert genoptager internationale rejser og handel i stor skala. At få luftfarten i gang igen vil spare tusindvis af job og genoplive økonomien.”

Håber på internationale aftaler om genstart
Mandag offentliggjorde den britiske regering en køreplan for at komme ud af landets nedlukning. Her lød det, at internationale rejser muligvis kan genoptages i midten af maj. John Holland-Kaye mener i denne sammenhæng, at de britiske statsborgere bør kunne tage på sommerferie i år.

”Vi kan begynde at planlægge frem mod 17. maj for at sikre, at vi har personale og fly klar, så vi kan få folk af sted på ferie, men også begynde at få britiske virksomheder i gang igen,” siger han til BBC.

John Holland-Kaye understreger vigtigheden i at få internationale aftaler på plads – herunder implementeringen af et digitalt coronapas for at fremskynde aktiviteten i lufthavnene. I øjeblikket tager det cirka 20 minutter for hver passager at ordne de nødvendige test-dokumenter i lufthavnen, hvilket ikke vil være muligt ved stigende passagertal, lyder det.

Gennem coronakrisen har den britiske regering givet støtte til orlovsordninger for personalet i London Heathrow, og lufthavnen håber, at blandt andet denne ordning kan fortsætte i minimum marts.

 

Relaterede artikler:

Officielt: Heathrow er ikke længere størst i Europa

Heathrow fastholder udvidelsesplaner trods COVID-19

Lavprisflyselskaber vil ind i Heathrow