Heathrow Expansion Masterplan 2050 (Illustration: Heathrow)

Heathrow fastholder udvidelsesplaner trods COVID-19

Den britiske Højesteret har givet grønt lys til anlægning af en tredje startbane i London Heathrow, og lufthavnen fastholder planerne om udvidelse på trods af coronakrisen.

En ny og tredje startbane- og landingsbane i London Heathrow har været debatteret gennem rigtig mange år, hvor blandt andet klimaforkæmpere har været imod planerne.

Nu har den britiske Højesteret – en af de højeste domstole i landet – givet sin tilladelse til projektet, der forventes at koste i omegnen af 14 milliarder pund. Det skriver nyhedsbureauet Reuters. Det svarer til imponerende 116 milliarder kroner.

Selv om den stærkt reduceret flytrafik i London Heathrow i øjeblikket som følge af coronapandemien ikke taler for endnu en startbane, holder lufthavnen fast i, at der skal bygges en tredje. Den er afgørende for fremtiden, lyder det.

”Efterspørgslen på luftfart vil komme sig efter COVID-19, og den ekstra kapacitet i en udvidet Heathrow vil give Storbritannien som en suveræn nation mulighed for at konkurrere om handel og vinde over vores rivaler i Frankrig og Tyskland,” siger en talsmand fra London Heathrow.

Heathrow vil følge Storbritanniens klimaforpligtelser
Den britiske hovedstadslufthavn er begejstret for, at den britiske Højesteret har givet grønt lys til, at der kan bygges en tredje bane.

”Dette er det rette resultat for landet, som gør det muligt, at et ‘globalt Storbritannien’ kan blive en realitet. Kun ved at udvide Storbritanniens hub-lufthavn kan vi forbinde hele Storbritannien med alle de voksende markeder i verden og hjælpe med at skabe hundreder af tusinder af job i alle nationer og regioner i vores land,” lyder det fra London Heathrow.

”Heathrow har allerede forpligtet sig til netto-nuludledning, og denne afgørelse anerkender den robuste planlægningsproces, hvor vi skal bevise, at vores udvidelse er i overensstemmelse med Storbritanniens klimaforpligtelser, herunder Parisaftalen, inden byggeriet kan begynde.”

Ny bane vil sikre øget handel
Den nye afgørelse fra den britiske Højesteret annullerer en tidligere retsafgørelse, der blokerede udvidelsesplanerne i Heathrow af miljømæssige årsager. Lufthavnen har kun to startbaner, og selv om den har tabt tronen som Europas største under coronapandemien, er den ivrig efter en tredje bane.

Det er uvist, hvornår London Heathrows aktionærer vil beslutte at sætte bulldozerne i gang. Aktionærerne tæller blandt andet Ferrovial fra Spanien, Qatar Investment Authority og China Investment Corporation. Udvidelsesplanerne viser ifølge Reuters, at antallet af årlige passagerer vil stige fra 80 millioner i 2018 til 130 millioner i 2030, når en tredje startbane er i brug. Hidtil i 2020 har Heathrow håndteret 21 millioner rejsende.

London Heathrow og dens tilhængere hævder, at Storbritanniens udtræden af EU gør en ekspansion af lufthavnen nødvendig. Dette for at sikre, at landet kan øge handelen med lande i hele verden.

Premierminister Boris Johnson er dog knap så begejstret for en udvidelse i Heathrow. Han har været stærk modstander af en tredje startbane, som blev godkendt under den tidligere regering. I 2015 sagde Boris Johnson – som borgmester i London – at han ville lægge sig foran bulldozerne, hvis det var nødvendigt for at stoppe byggeriet.

 

Relaterede artikler:

Heathrow-udvidelse sendt til tælling

Britisk parlament godkender Heathrow-udvidelse

Ny London-borgmester imod Heathrow-bane