Terminal 2A i London Heathrow Airport. Foto: London Heathrow Airport

Heathrow får ikke lov til at hæve taksterne

London Heathrow vil have dækket tab under coronapandemien, men de britiske luftfartsmyndigheder har afvist en anmodning fra lufthavnen om at hæve taksterne med 22 milliarder kroner.

De britiske luftfartsmyndigheder, CAA, giver ikke London Heathrow lov til at hæve taksterne.

Den britiske storlufthavn sendte en anmodning til CAA om at forhøje den såkaldte RAB (Regulatory Asset Base), der er et takstregulativ til at justere passagerafgifter. Heathrow-lufthavnen anmodede om en forhøjelse på 2,6 milliarder pund, eller hvad der svarer til 22,2 milliarder kroner.

CAA har i stedet godkendt en justering på 300 millioner pund – svarende til 2,6 milliarder kroner – til at dække tab under coronapandemien. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Passagertallene i London Heathrow er faldet drastisk det seneste år som følge af pandemien. I de seneste måneder har der været over 80 procent færre passagerer i lufthavnens terminaler. Et passagerniveau, der ikke er set siden 1970’erne i lufthavnen. Heathrows tab anslås i øjeblikket til at være cirka tre milliarder pund (25,7 milliarder kroner, red.).

Afgiftforhøjelse ikke i forbrugernes interesse
En forhøjelse af passagerafgifterne i den skala, som London Heathrow anmodede om, vil ikke være i forbrugernes interesse, forklarer Paul Smith, forbruger- og markedsdirektør i CAA, i en erklæring. I stedet indgik parterne en aftale om en midlertidig justering på 2,6 milliarder kroner.

Forespørgslen fra London Heathrow om endnu højere takster anses som en del af det næste regulative forlig, der træder i kraft fra januar 2022.

”Den beslutning, vi har annonceret i dag, vil tilskynde og give Heathrow mulighed for at opretholde investeringer, servicekvalitet og være proaktiv i at støtte enhver potentiel stigning i forbrugernes efterspørgsel senere på året,” udtaler Paul Smith.

London Heathrow er langt fra tilfreds med CAAs beslutning. Storlufthavnen mener, at afslaget vil underminere investorernes tillid til regulerede britiske virksomheder. ’Den midlertidige justering falder langt under (hvad ønsket var, red.),’ lyder det fra en Heathrow-talsmand ifølge Reuters.

Aktionærerne i London Heathrow tæller blandt andet spanske Ferrovial, Qater Investment Authority og China Investment Corporation.

Indførte ”coronaafgift” ved årsskiftet
Selv om London Heathrow har fået afvist at forhøje taksterne i det omfang, den håbede, blev der ved årsskiftet taget et andet initiativ. Lufthavnen indførte nemlig en helt ny afgift med navnet ”Airport Cost Recovery Charge”, som betales af alle afrejsende passagerer. Afgiften er, hvad der svarer til 76 kroner.

Rammer London Heathrow passagerniveauet fra 2020 med omkring 11 millioner afrejsende passagerer i år, vil det betyde en ekstra indtægt på 836 millioner kroner.

Det er nedgangen i antallet af passagerer, der har fået London Heathrow til at indføre den nye ”coronaafgift”. Storlufthavnen får ikke omkostningsdækning for nogle af de ydelser og services, der normalt er til rådighed. Ydelser, der normalt dækkes ind af de sædvanlige passagerafgifter.

Men de langt færre passagerer under coronapandemien betyder altså færre indtægter på afgifter, og det ønsker lufthavnen dækning for.

 

Relaterede artikler:

Storlufthavn indfører ”coronaafgift”

Heathrow er tilbage i 70’erne

Officielt: Heathrow er ikke længere størst i Europa