London Heathrow Airport. (Foto: Heathrow Airport Limited | PR)

Heathrow-udvidelse sendt til tælling

En britisk ankedomstol slog i dag fast, at det er i strid med Parisaftalen, at udvide London Heathrow Airport med en tredje bane. Den britiske regering vil ikke anke.

Storbritannien har som tidligere EU-medlem i december 2015 forpligtet sig til at følge Parisaftalen, der handler om at reducere udledningen af drivhusgasser med 40 procent i 2030 i forhold til 1990 for at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader.

Denne aftale er indirekte årsagen til, at en britisk ankedomstol torsdag gav miljøforkæmpere ret i, at den tidligere regerings godkendelse af en udvidelse med en tredje start- og landingsbane i Heathrow Airport, der er Europas travleste lufthavn, strider mod de klimaforpligtelser, som Storbritannien har påtaget sig.

Det er den tidligere regering under Theresa May, der oprindeligt gav grønt lys for udbygningen af Heathrow, men det er ingen hemmelighed, at den nye premierminister Boris Johnson er modstander af projektet. Han har tidligere udtalt, at han vil lægge sig foran bulldozerne for at forhindre en udvidelse af Heathrow.

Der er da heller ingen hjælp at hente fra den britiske regering i forhold til torsdagens afgørelse ved ankedomstolen.

“Vi har hele tiden gjort det klart, at udvidelsen af Heathrow er et projekt i den private sektor, og skal opfylde strenge kriterier for luftkvalitet, støj og klimaændringer samt være privatfinansieret, overkommelig og leveret i forbrugernes interesse,” siger den britiske transportminister Grant Shapps i en erklæring.

Vil appellere til Højesteret
Ledelsen i London Heathrow Airport var for nylig ude at advare om, at Heathrows position som den vigtigste internationale lufthavn i Europa er stærkt truet af Paris Charles de Gaulle-lufthavnen, hvorfor en udvidelse i den britiske storlufthavn vil være nødvendig for ikke at sakke agterud.

I 2019 rejste 80,9 millioner passagerer igennem Heathrow Airport, og ifølge de nuværende trafikprognoser er der udsigt til, at Paris-CDG kan overhale Heathrow senest ved udgangen af 2021 eller 2022.

Heathrow Airport har allerede meddelt, at domstolsafgørelsen vil blive appelleret til Højesteret, og man er samtidig overbevist, om det vil blive med et positivt udfald.

“Heathrow har taget føringen med at få den britiske luftfartssektor til at forpligte sig til en plan for at nå frem til nul-emission i 2050, i tråd med Parisaftalen. At udvide Heathrow, Storbritanniens største lufthavn og eneste trafikknudepunkt, er afgørende for at nå premierministerens vision om et ‘globalt Storbritannien’. Vi vil få det gjort på den rigtige måde uden at bringe planetens fremtid i fare. Lad os få Heathrow gjort færdig,” hedder det i en pressemeddelelse fra lufthavnen.

 

Relaterede artikler:

Heathrow er truet af to europæiske storlufthavne

Britisk parlament godkender Heathrow-udvidelse

Grønt lys til tredje landingsbane i Heathrow