Boeing 737 MAX 8. (Foto: Boeing | PR)

Hemmeligholdt ordre på 30 Boeing MAX-fly afsløret

En kunde køber yderligere 30 737 MAX-fly fra Boeing, så flåden når op på 70 fly af denne type. Først nu frigiver Boeing navnet på køberen.

I juli skrev Boeing på sin hjemmeside, at man havde bogført salget af 30 styk 737-8 MAX-fly til en uidentificeret køber. Nu har Boeing sat navn på, og køberen er Macquarie AirFinance, der er et internationalt leasingselskab ejet af den australske pensionsfond Macquarie Asset Management.

Med den nye ordre øger Macquarie AirFinance sin Boeing 737 MAX-flåde til 70 fly, og det bliver dermed den største flytype i leasingselskabets flåde på i alt 227 fly.

“Denne ekstra ordre markerer endnu en milepæl i vores virksomheds vækststrategi,” udtaler Eamonn Bane, CEO for Macquarie AirFinance.

Han tilføjer, at “Boeing 737 MAX tilbyder en enestående brændstofeffektivitet, pålidelighed og passagerkomfort, hvilket gør den til et ideelt valg for vores flyselskabskunder verden over. Ved at udvide vores flåde med disse topmoderne fly styrker vi vores engagement i at levere bæredygtige og omkostningseffektive løsninger til vores partnere, samtidig med at vi støtter fremtiden for global luftfart.” 

Macquarie AirFinance leaser fly til 84 selskaber i 48 forskellige lande og har kontorer i Dublin, London, San Francisco og Singapore. Selskabet har en ordrebog på 105 narrow body fly fra Boeing og Airbus.

Populær flytype hos leasingselskaber
Boeing 737-8 er anerkendt for sin alsidighed, og flyet kan transportere op til 210 passagerer afhængig af konfiguration ombord.

Flyets rækkevidde er 6.480 kilometer, og 737 MAX-flyet markedsføres som en flytype, der er velegnet til at understøtte en modernisering af flyselskabernes flåde, da det reducerer forbruget af brændstof og udledningen af CO2 med omkring 20 procent sammenlignet med de fly, som de erstatter.

“At Macquarie AirFinance udvider sin 737 MAX-flåde er et bevis på værdien af ​​dette fly blandt leasingselskaber og vores flyselskabskunder,” konstaterer Brad McMullen, Boeings direktør for kommercielt salg og marketing.

Han fremhæver, at udlejere af fly fortsat er en vigtig partner for Boeing og globale luftfartsselskaber i at levere finansielle løsninger, der øger og moderniserer flåden af fly med én midtergang.

Behov for tusindvis af fly
Boeing oplyser, at leasingselskaber nu tegner sig for næsten en fjerdedel af den samlede ordrebeholdning for 737 MAX-familien.

Boeings 2025 Commercial Market Outlook forudser, at der vil være behov for 33.000 nye fly med én midtergang i løbet af de næste 20 år for at erstatte ældre modeller og imødekomme væksten i flytrafikken.

 

Relaterede artikler:

Flere ordrer til Boeing: 28 langdistancefly og 30 MAX

Stærk årsafslutning med ordre på 40 MAX-fly

Farnborough – dag 2: Endnu en stor ordre på MAX-fly